Politioverbetjent Torgeir Fosse ved Kvinnherad lensmannskontor leder etterforskningen. Han opplyser at de først klokka 10 torsdag morgen går ned i batterirommet om bord.
– Årsaken til at det ikke skjer tidligere er rett og slett for å få samlet og koordinert alle som skal være med, sier Fosse til TU.
Han sier at politiet vil jobbe så raskt som mulig for å finne svar på hvordan, hvorfor og eventuelt om noen er strafferettslig ansvarlig.
Hydro har investert 100 millioner i kriserammet batteriselskap
Forhindre
– Det ble heldigvis ingen personskade i ulykken, men det var sterke krefter i sving og stort skadepotensial. Vi må finne årsak så fort som mulig for å bidra til at noe liknende ikke skal skje igjen, sier Fosse.
Senioringeniør Kolbjørn Berge i Sjøfartsdirektoratet sier at de også er svært ivrige på å finne årsak.
Sikkerhetsvarsel
Direktoratet sendte mandag ut en foreløpig sikkerhetsmelding i samråd med batteriprodusent Corvus.
Der påpekes det at alle batteriinstallasjoner på skip til enhver tid må være tilkoblet for å sikre tilgang til alarmsystemer og feilkilder.
I sikkerhetsmeldingen oppfordres også til ny risikovurdering knyttet til farene ved mulig gassutvikling ved en brann/hendelse med batteriinstallasjonene.
Dette skapet sikrer strøm til hytta
Under oppdatering
Batteripakkene om bord på ferga var frakoblet da det oppsto røykutvikling og brann torsdag kveld. Brannen ble slokket, men fredag morgen oppsto det en eksplosjon i batterirommet.
Administrerende direktør Gunvald Motvedt i Westcon Power & Automation sier at batteriene var frakoblet fordi Corvus skulle gjøre en oppdatering.
– Fergen hadde vært i drift etter ombygging, men det ble oppdaget feil som gjorde en oppdatering nødvendig, sier Motvedt til TU.
Nesten 2 MWh
MF Ytterøyningen ble i sommer bygget om til hybrid drift ved Westcon Verft i Ølen, med Westcon Power & Automation som kontraktspart for rederiet Norled.
Batteriprodusent Corvus er underleverandør til Westcon Power & Automation.
Leveransen besto av vannkjølte litium ione-batterier av typen Orca Ess. Batteripakken var på totalt 1.980 kWh. Til sammenlikning har batterifergen Ampere 2 x 500 kWh batteripakke.
Motvedt opplyser at Westcon Power & Automation har gått gjennom all dokumentasjon rundt leveranser og installasjon, men må om bord for å kunne vite mer.
Støre om russiske sjøfolk på norske skip: – Noe vi må følge med på
Godkjent batteri
– I likhet med alle andre er vi opptatt av å komme til bunns i årsaksforholdene, sier Motvedt.
Blant dokumentasjonen er sertifikatet for batteriinstallasjonen, som er utstedt av Sjøfartsdirektoratet 28. juni. Fergen er ikke klasset i noe klasseselskap slik det er vanlig for skip, men godkjennes direkte av Sjøfartsdirektoratet.
– Det ble utstedt etter den siste testen, opplyser Motvedt.
Han opplyser at det var gjennomført en risikoanalyse av batterirom og prosedyrer i henhold til Sjøfartsdirektoratets krav. Det inngår i dokumentasjonen Westcon Power & Automation har gjennomgått.
Batterirommet hadde to brannslokkingssystemer, vanntåke og Novec gassbasert.
Forskere: Hydrogen og batterier avgjørende for nullutslipp i tungtransport