FERGER

Fergekaiene på Sandesambandet skal rustes opp for 257 mill

I november 2024 skal fire fergekaier være ferdig ombygd.

Åram fergekai på fastlandet, tilknyttet fylkesvei 5852.
Åram fergekai på fastlandet, tilknyttet fylkesvei 5852. Foto: Statens vegvesen
11. jan. 2023 - 08:59
Larsnes fergekai ligger på Gurskøya. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Larsnes fergekai ligger på Gurskøya. Foto:  Statens vegvesen

Fergesambandet går som en firkant mellom Larsnes, Åram, Voksa og Kvamsøy i kommunene Sande og Vanylven i Møre og Romsdal. Det er ytterst i vestre del av fylket, helt ut mot Stadtlandet.

Dagens kaianlegg ved alle fire anløpsstedene skal oppgraderes. Dels på grunn av de begynner å bli dårlige, og dels fordi at større ferge skal settes inn på sambandet fra starten av 2025. Og da må alle kaiene forlenges.

Voksa fergekai på øya Voksa. Herfra går fylkesvei 5860 nordover til Sandsøya. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Voksa fergekai på øya Voksa. Herfra går fylkesvei 5860 nordover til Sandsøya. Foto:  Statens vegvesen

I hovedsak skal dette skje med alle de fire kaiene:

  • Brubåsene skal breddeutvides med 9x18 meters fergekaibruer
  • Tilleggskaiene skal oppgraderes og forlenges, eller blir bygd som nye stålrørskaier, avhengig av teknisk tilstand
  • Det blir utdyping med mudring, sprengning og påfølgende erosjonssikring

Noen fergekaier kan stenges i kortere perioder. For andre samband må entreprenøren regne med å arbeide samtidig med at fergene går.

Det såkalte Sandesambandet består av disse fergekaiene:

  • Larsnes fergekai: Eksisterende kai rives. Arbeidene skal til dels foregå mens dagens fergedrift går som normalt.
  • Voksa fergekai: Dagens kai rives. Arbeidene skal generelt foregå uten fergetrafikk.
  • Kvamsøya fergekai: Eksisterende kai skal beholdes og forlenges med en dykdalb. Dagens fergedrift skal for det meste gå som normalt.
  • Åram fergekai: Deler av dagens kai skal rives, og skal forlenges med stålkonstruksjoner og dykdalb. Fergetrafikken blir for det meste stengt.

Fergesambandet skal altså i prinsippet gå som normalt under ombyggingen. Men det blir lengre stengeperioder for Larsnes og Åram, og da blir det omkjøring via Årvika-Koparnes. Det blir kortere stengeperioder for Voksa og Kvamsøy.

Fylket anslår at oppdraget har en totalverdi på 275 millioner kroner eks. mva.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Teknisk Ukeblad Media
Ny app: Slik blir TU bedre på mobil

Arbeidene er beregnet å ta 20 måneder. Byggherren satser på kontraktsignering og byggestart i løpet av mai måned. Trafikkåpning og ferdigstillelse blir følgelig i november 2024.

Fylket holder tilbudskonferanse på Larsnes fergekai 26. januar. Tilbudsfrist: 22. mars.

Fra fjernstyringssenteret (ROC) i Horten overvåkes nå MS Yara Birkeland, MS Marit og MS Therese samt to ubemannete overflatefartøy (USV) for Reasch Subsea.  Frikk S.  er ROC-tekniker - ETO og skal gjøre elektrikerens arbeid fra Horten.
Les også

Den førerløse sjøtransporten er forsinket – klimakuttene er reelle

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.