Fergesambandet går som en firkant mellom Larsnes, Åram, Voksa og Kvamsøy i kommunene Sande og Vanylven i Møre og Romsdal. Det er ytterst i vestre del av fylket, helt ut mot Stadtlandet.
Dagens kaianlegg ved alle fire anløpsstedene skal oppgraderes. Dels på grunn av de begynner å bli dårlige, og dels fordi at større ferge skal settes inn på sambandet fra starten av 2025. Og da må alle kaiene forlenges.
I hovedsak skal dette skje med alle de fire kaiene:
- Brubåsene skal breddeutvides med 9x18 meters fergekaibruer
- Tilleggskaiene skal oppgraderes og forlenges, eller blir bygd som nye stålrørskaier, avhengig av teknisk tilstand
- Det blir utdyping med mudring, sprengning og påfølgende erosjonssikring
Noen fergekaier kan stenges i kortere perioder. For andre samband må entreprenøren regne med å arbeide samtidig med at fergene går.
Det såkalte Sandesambandet består av disse fergekaiene:
- Larsnes fergekai: Eksisterende kai rives. Arbeidene skal til dels foregå mens dagens fergedrift går som normalt.
- Voksa fergekai: Dagens kai rives. Arbeidene skal generelt foregå uten fergetrafikk.
- Kvamsøya fergekai: Eksisterende kai skal beholdes og forlenges med en dykdalb. Dagens fergedrift skal for det meste gå som normalt.
- Åram fergekai: Deler av dagens kai skal rives, og skal forlenges med stålkonstruksjoner og dykdalb. Fergetrafikken blir for det meste stengt.
Fergesambandet skal altså i prinsippet gå som normalt under ombyggingen. Men det blir lengre stengeperioder for Larsnes og Åram, og da blir det omkjøring via Årvika-Koparnes. Det blir kortere stengeperioder for Voksa og Kvamsøy.
Fylket anslår at oppdraget har en totalverdi på 275 millioner kroner eks. mva.
Arbeidene er beregnet å ta 20 måneder. Byggherren satser på kontraktsignering og byggestart i løpet av mai måned. Trafikkåpning og ferdigstillelse blir følgelig i november 2024.
Fylket holder tilbudskonferanse på Larsnes fergekai 26. januar. Tilbudsfrist: 22. mars.