De fire maritime tungvekterne, DNV GL, Rolls-Royce, NTNU og Sintef Ocean, begynner med en intensjonsavtale.
Målet er å lage digital plattform for å simulere komplette skip. Underveis i byggeprosessen kan partnere med tilgang til plattformen designe og teste ut løsninger, utstyr og forholdet - eller interaksjoner – mellom ulikt utstyr og teste varianter for å finne de beste og mest funksjonelle løsningene. Når skipet etter hvert bygges, vil det eksistere en digital tvilling.
Ifølge de fire partneren, skal det digitale simuleringsverktøyet gjøres tilgjengelig for mange flere, og være tilgjengelig for studentprosjekter.
Plattformen skal fungere som et bibliotek over ulike skipskonsepter, der noen vil være åpent tilgjengelig, mens andre tilhører lukkede prosjekter.
Den digitale tvillingen vil hele tida oppdateres med informasjon fra skipet, drift og operasjonsprofil.
Det muliggjør at alle aspekter ved skipet utforskes gjennom et digitalt grensesnitt, samt kontinuerlig evaluering av skipets sikkerhet, system og ytelse målt opp mot planen før bygging.
Sikkerhet
DNV GLs konsernsjef, Remi Eriksen, sier at digitaliseringen vil ha positivt innvirkning på sikkerhet og miljø.
- Ved å gjenskape skip og skipsteknologi virtuelt, kan nye ideer og ny teknologi realiseres raskere enn før. En simuleringsplattform som denne kan danne grunnlag for fremtidige klassetjenester, sier Remi Eriksen, Group President og CEO i DNV GL.
Nye konsepter
Direktør for Digital & Systems i Rolls-Royce, Asbjørn Skaro i Rolls-Royce, mener den digitale plattformen blir viktig når nye skip og ny teknologi utviklers.
– Plattformen vil gjøre det mulig for oss å utvikle digitale tvillinger av reelle skip som kan brukes som basis for å designe, bygge, verifisere og drifte nye konsepter og ny teknologi, sier Skaro i en pressemelding.
Effektivitet og simuleringer
Professor Hans Petter Hilde ved NTNU trekker fram simuleringsmulighetene.
- Med en simuleringsbasert arbeidsform kan flere konsepter testes ut før endelig løsning velges. Samtidig vil kostnadene reduseres ved å gjenbruke de digitale modellene i hele verdikjeden, sier Hildre.
Sintef Ocean mener digitaliseringen betyr mye for effektivisering i bransjen:
- Dette er et veldig konkret eksempel på hvordan digitaliseringen kan bidra til å effektivisere de viktigste havbaserte næringene våre. Vi mener vi har kunnskap og data som kan bidra til å forbedre denne industrielle utviklingen og gleder oss til å delta, sier Henning Borgen, administrerende direktør i SINTEF Ocean.
Starter snart
Målet er å gjøre bruk av åpen kildekode, slik at skipsdesignere, utstyrsleverandører, verft, rederier, skipsoperatører, forskere og studenter skal kunne jobbe sammen om å skape nye innovasjoner i et simuleringsmiljø.
De fire partene i samarbeidet vil danne en styringsgruppe som skal følge utviklingen av selve systemet, samt hvordan løsningen skal rulles ut. Målet er å starte utviklingen av plattformen så snart som mulig.
- Rolls Royce: Norge kan tape forspranget på autonome skip