PROSJEKTER

Flere kontrakter på gang: Kommunen skal utbedre veiene etter flom i 2019

Sunnfjord kommune kommer med den første av tre kontrakter for å bygge opp igjen veier og bruer.

Det gikk flere jordras i Jølster i juli og august i fjor, blant annet her ved E39.
Det gikk flere jordras i Jølster i juli og august i fjor, blant annet her ved E39. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
30. apr. 2020 - 12:14

Sunnfjord kommune skal utbedre skader på kommunal infrastruktur i Jølster etter flommen den 30. juli i 2019. Blant annet må veier og bruer i Svidalen, Årsetebakkane, Legrovbakke, Eikås, Slåttane og Gjesdal gjenoppbygges.

Arbeidene er delt inn i tre entrepriser, og kommunen vil lyse ut oppdragene til forskjellige tidspunkt:

  • Årseteelva bru med vei samt vann og avløp
  • Svidalsvegen, Bergbrua 2, Svidalselva, gangbru Svidalsneset og opprydding Svidalsneset
  • Resten av tiltakene

Nå er det kontrakten for Årsetebakkane, altså Årseteelva bru med tilknyttet vei og VA, som lyses ut. Dette skal skje: 

  • Veiene må gjenoppbygges. Det innebærer ny asfalt, nytt bærelag og grøfterensk, for å nevne noe.
  • Elveløpet er utvidet og masser har demt opp elveløpet. Massene må fjernes og elvekantene reetableres.
  • Betongbrua har fått så stor skade at den må rives. Ny skal bygges. Brua har en spennvidde på seks-sju meter. Den har plasstøpte landkar og ribbedekke med påstøp. Den nye brua skal få både plasstøpt dekke og landkar. Brua har ett kjørefelt.
  • VA-ledninger ved Årseteelva og ledninger som ligger i veien til høydebassenget skal repareres.

Kommunen tar forbehold om at kontrakten ikke vil bli inngått dersom anbudssummen går ut over planlagt budsjett, eller at det ikke blir gitt tillatelser til tiltakene.

Kommunen vekter tilbudene slik på disse to kriteriene:

  • Pris: 75 %
  • Leveringstid: 25 %

Tilbyderne tildeles poeng, slik at laveste pris gir flest poeng. For leveringstiden gjelder at ferdigstilling innen 1. oktober 2020 gir maksimal poengsum. Ferdigstilling etter 1. desember 2020 gir ingen poeng.

Kommunen holder informasjonsmøte og befaring ved Årseteelva bru 11. mai, og frist for å gi tilbud er 25. mai.

Prosjektsjef Lars Erik Moe ved Vollselvbrua helt i sørenden av strekningen: – Brua var opprinnelig tenkt å ligge delvis på fyllinger, og det ville gitt bedre massebalanse. Men de fyllingene hadde ikke grunnen tålt.
Les også

Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.