Godordene stod i kø da Vegvesenet og Hæhre entreprenør markerte anleggsstart for E16 Kvamskleiva sammen med aksjonsgruppa for ny vei, skriver Vegvesenet i en nyhetsmelding.
Flommen i Telemark: Kan komme utrasinger og utglidninger
Ordføreren flagget
Ordfører Vidar Eltun svingte friskt med flagget i det milde novemberværet. Den tålmodige ordføreren fortalte om et arbeid gjennom flere ti år for å få den rasfarlige vegen inn i budsjettene.
– Arbeidet vil få store ringvirkninger for kommunen, dels de neste årene under anleggsarbeidet, og dels på lang sikt med en tryggere vei, sa Eltun.
Denne uka starter Hæhre Entreprenør anleggsmaskinene for å bygge anleggsvei inn til påhogget til tunnelen fra vestsiden. 20 mann og maskiner starter opp. På det meste vil det være 120 ansatte som jobber med å bygge rassikker og trafikksikker vei med god framkommelighet for trafikken lokalt i Valdres, og ikke minst gjennomgangstrafikken på E16.
Seks entreprenører vil bygge ny Oslofjordtunnel
Ferdig vinteren 2023
Veien skal stå ferdig til vinterferien i 2023. For å sikre god framdrift er Hæhre opptatt av å komme raskt i gang fra vest. På østsiden er det mer teknisk krevende, og her må anleggsområdet sikres forsvarlig mot ras. I tillegg skal det deponeres masse i fjorden.
– Vi har blitt tatt godt imot i bygda. Nå ser vi fram til å bygge vei, sa prosjektleder Jan Lima i Hæhre.
Edvin Rye er byggeleder i Statens vegvesen. Han bor på Fagernes, og la ikke skjul på at han synes det er ekstra moro å bygge vei i Valdres.
– Dette er et sterkt ønsket veiprosjekt. Det blir bra å få fjernet denne flaskehalsen på E16, sier Rye.
Forlengelse av moms-fritak for elbiler må godkjennes i Brussel