Fregatten Helge Ingstad ble slept fra Hanøytangen til Haakonsvern søndag kveld. I 22.30-tiden var fregatten framme ved marinebasen, ifølge AIS-data fra slepebåten BOA Balder og de andre følgebåtene.
Transporten ble fulgt av flere fartøy fra Kystverket og Sjøforsvaret.
Lekteren Bobarge 33 med KNm Helge Ingstad godt sikret for sjøtransport, forlot kaia på Hanøytangen ved 18.30-tiden. Strekningen til Haakonsvern er på 7 nautiske mil og slepet gikk i hovedsak mellom 2-3 knop.
- Se hele tidslinjen: Fra kollisjon til ankomst Haakonsvern
Rundt klokka 22. ankom slepet og lekteren ble fortøyd til kai på marinebasen, 115 dager etter havariet i Hjeltefjorden..
Bergingsselskapet BOA overrakte fregatten formelt til Sjøforsvaret da den var ferdig fortøyd.
Møysommelig arbeid
I løpet av helga ble fregatten nøysommelig plassert på dekket av Boabarge, som ble senket ned og skjøvet under fregatten. Den var da hevet opp til en dypgang på 4,8 meter., det vil mellom vannlinje og kjøl.
Før lekteren kunne fullføre hevingen og løfte den helt ut av vann, måtte store mengder vann tømmes fra rom og skott i fartøyet.
Søndag morgen var fregatten over vann og arbeid med å sikre den med støttestag påbegynt. Søndag formiddag ble de 16 kjettingene som hadde løftet fregatten fjernet.
Lørdag var det noe dieselutslipp utenfor lensene rundt fregatten. Kystverket har jobbet med å samle opp dette.
Fjerner utstyr
Sjøforsvaret har mobilisert rundt 300 personer som straks gikk i gang med å desarmere og fjerne våpen og ammunisjon.
Sjøforsvaret hadde også en liste på 1400 objekter og utstyr som skulle tas ut og forsøkt preservert. Mye er allerede fjernet, deriblant elektronikk og mulige spor som kan forklare hendelsesforløpet.
Gransking og etterforsking
Det er overlevert Statens Havarikommisjon Transport (SHT) og Politiet.
KNM Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola TS ved Stureterminalen i Hordaland 8. november. Politiet etterforsker ulykken for å finne ut om det har skjedd noe straffbart.
Skal flyte
Etter at KNM Helge Ingstad er tømt for våpen og ammunisjon, begynner arbeidet med nødreparasjon. Ifølge bergingsleder Arild Øydegard i Forsvarsmateriell vil det gå noen flere uker før fregatten igjen kan flyte.
Først da kan den flyttes fra lekteren Boabarge 33 og legges til kai. Deretter vil det bli nøye vurdert om fartøyets videre skjebne.
Det er Forsvardepartementet som tar den endelig beslutningen.
SHT og Statens Havarikommisjon Forsvar (SHF) gransker ulykken for å finne årsak og lære av den. Det er samtidig et tema om designsvakheter kan ha forverret hendelsesforløpet.
Mandag holder Sjøforsvaret og Forsvarsmateriell en orientering for pressen om hevingsoperasjonen som nå er gjennomført og hva som blir veien videre for KNM Helge Ingstad.