FYLKESVEI 53

Fv 53 i Årdal: Endelig kan den gamle og kostbare Holsbrutunnelen stenges

600 meter av ny fylkesvei 53 ble åpnet for trafikk 6. juli. Dermed kan den gamle Holsbrutunnelen stenges.

En ny vei på 600 meter utenfor gamle Holsbrutunnelen ble åpnet mandag 6. juli av anleggsleder Egil Ørnes (tv.) og formann Geir Helland (th.) i entreprenørfirmaet Flage Maskin.
En ny vei på 600 meter utenfor gamle Holsbrutunnelen ble åpnet mandag 6. juli av anleggsleder Egil Ørnes (tv.) og formann Geir Helland (th.) i entreprenørfirmaet Flage Maskin. Foto: Ingvild Ramstad/ Vestland fylkeskommune
8. juli 2020 - 08:02

Vestland fylkeskommune bygger ny tunnel og ny vei på den svært ras- og skredutsette strekningen av fylkesvei 53 Årdal-Tyin forbi Ljoteli i Årdal kommune. Fylkesveiprosjektet er et skredsikringsprosjekt, og skal være ferdig høsten 2021.

Entreprenør Flage Maskin fikk dette oppdraget for 210 millioner kroner i fjor høst.

Flomskredgjerde stopper steinskred.
Les også

Sikringen funket: Bildene viser enorme forskjeller etter to skred på samme sted

Gevinst i større prosjekt

Veistrekningen som åpnet 6. juli ligger i ei bratt fjellside, og er bygd på deponimasser fra tunnelsprengningen og gamle masser fra tidligere kraftutbygging.

Prosjektleder Jørn Fosen Simonsen og byggeleder Geir Magne Tyssebotn i Vestland fylkeskommune er godt fornøyd med framdrifta på skredsikringsprosjektet i Ljoteli. <i>Foto:  Ingvild Ramstad/ Vestland fylkeskommune</i>
Prosjektleder Jørn Fosen Simonsen og byggeleder Geir Magne Tyssebotn i Vestland fylkeskommune er godt fornøyd med framdrifta på skredsikringsprosjektet i Ljoteli. Foto:  Ingvild Ramstad/ Vestland fylkeskommune

Med god planlegging er om lag 230.000 m3 løsmasser flyttet siden januar. 70.000 m3 er brukt til veifyllinga ved Holsbru, skriver Vestland fylkeskommune i en melding.

– Vi er svært glade for å kunne realisere fylkesveibiten på Holsbru som en del av skredsikringsprosjektet, sier prosjektleder i Vestland fylkeskommune, Jørn Fosen Simonsen, i pressemeldingen.

– På denne måten kunne vi gjøre det mer effektivt enn om det hadde vært et frittstående prosjekt, og til en tredjedel av prisen, sier han.

De første bilene kunne bruke den nye veistubben tre måneder før planen, og Holsbrutunnelen på 96 meter ble samtidig stengt for trafikk.

– Det har kostet mye å holde Holsbrutunnelen åpen på vinterstid. Nå blir den fylt igjen, seier Simonsen.

Dagens fylkesvei 5310 med utsikt mot nord. Marinaen i bakgrunnen.
Les også

Her kommer det ny vei med opp mot 20 meter høye skjæringer

Gjennomslag i tunnelen

Lørdag 4. juli var det også gjennomslag i Ljotelitunnelen litt lenger ned i fjellsida.

Feiring på røysa etter gjennomslaget 4. juli. Prosjekt Ljotelitunnelen er nå halvveis gjennomført. <i>Foto:  Ingvild Ramstad/ Vestland fylkeskommune</i>
Feiring på røysa etter gjennomslaget 4. juli. Prosjekt Ljotelitunnelen er nå halvveis gjennomført. Foto:  Ingvild Ramstad/ Vestland fylkeskommune

– Dette er et spesielt veiprosjekt siden det er så bratt terreng med opptil 40 prosent helling. Vi  får ikke noe gratis fra naturens side her, sier Egil Ørnes, anleggsleder i Flage Maskin. 

– Det er store fyllinger, høye og bratte skjæringer på opp mot 26 meter og smal vei å komme seg fram på. Vi har for eksempel brukt mye klatregravere, gravemaskiner som henger i vaier. Men det er en kjekk jobb, og vi ligger godt an, sier Ørnes.

I tillegg til den 1100 meter lange tunnelen og 600 meter vei ved Holsbru, omfatter prosjektet om lag 600 meter ny vei i tilknytning til tunnelen.

Veilysanlegget på fylkesvei 546 i Fana i Bergen har strømsparende LED-lys og ekstern styring. Det ble bygd i 2017.
Les også

Skal bruke 200 millioner på å skifte ut 30.000 veilys

Veien videre

Det er brukt 70.000 kubikkmeter løsmasse til den nye veien forbi Holsbru. Dette er en del av deponiet til Ljoteli-prosjektet. Fv. prosjektleder Jørn Fosen Simonsen og byggeleder Geir Magne Tyssebotn i Vestland fylkeskommune. <i>Foto:  Ingvild Ramstad/ Vestland fylkeskommune</i>
Det er brukt 70.000 kubikkmeter løsmasse til den nye veien forbi Holsbru. Dette er en del av deponiet til Ljoteli-prosjektet. Fv. prosjektleder Jørn Fosen Simonsen og byggeleder Geir Magne Tyssebotn i Vestland fylkeskommune. Foto:  Ingvild Ramstad/ Vestland fylkeskommune

Skredsikringsprosjektet er nå kommet halvveis. Etter ferien starter arbeidet igjen med bunnrens av tunnelen og vann- og frostsikring. Så skal veien i tunnelen bygges, og til slutt skal det elektriske på plass.

Skredsikringsprosjektet har en kostnadsramme på om lag 300 millioner kroner, og Ljotelitunnelen blir etter planen åpnet høsten 2021.

Den 24,5 kilometer lange Lærdalstunnelen ble åpnet i 2000. Nå må den oppgraderes for å tilfredsstille nye sikkerhetskrav.
Les også

Avviser oppgradering av Lærdalstunnelen – trafikanter blir innestengt ved brann

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.