Vestland fylkeskommune bygger ny tunnel og ny vei på den svært ras- og skredutsette strekningen av fylkesvei 53 Årdal-Tyin forbi Ljoteli i Årdal kommune. Fylkesveiprosjektet er et skredsikringsprosjekt, og skal være ferdig høsten 2021.
Entreprenør Flage Maskin fikk dette oppdraget for 210 millioner kroner i fjor høst.

Fant fremmede gjenstander i kraftnettet – rett ved Norges kampflybase
Gevinst i større prosjekt
Veistrekningen som åpnet 6. juli ligger i ei bratt fjellside, og er bygd på deponimasser fra tunnelsprengningen og gamle masser fra tidligere kraftutbygging.

Med god planlegging er om lag 230.000 m3 løsmasser flyttet siden januar. 70.000 m3 er brukt til veifyllinga ved Holsbru, skriver Vestland fylkeskommune i en melding.
– Vi er svært glade for å kunne realisere fylkesveibiten på Holsbru som en del av skredsikringsprosjektet, sier prosjektleder i Vestland fylkeskommune, Jørn Fosen Simonsen, i pressemeldingen.
– På denne måten kunne vi gjøre det mer effektivt enn om det hadde vært et frittstående prosjekt, og til en tredjedel av prisen, sier han.
De første bilene kunne bruke den nye veistubben tre måneder før planen, og Holsbrutunnelen på 96 meter ble samtidig stengt for trafikk.
– Det har kostet mye å holde Holsbrutunnelen åpen på vinterstid. Nå blir den fylt igjen, seier Simonsen.

80 prosent av togene trenger tunnelen: – Ikke bare et Oslo-prosjekt
Gjennomslag i tunnelen
Lørdag 4. juli var det også gjennomslag i Ljotelitunnelen litt lenger ned i fjellsida.



– Dette er et spesielt veiprosjekt siden det er så bratt terreng med opptil 40 prosent helling. Vi får ikke noe gratis fra naturens side her, sier Egil Ørnes, anleggsleder i Flage Maskin.
– Det er store fyllinger, høye og bratte skjæringer på opp mot 26 meter og smal vei å komme seg fram på. Vi har for eksempel brukt mye klatregravere, gravemaskiner som henger i vaier. Men det er en kjekk jobb, og vi ligger godt an, sier Ørnes.
I tillegg til den 1100 meter lange tunnelen og 600 meter vei ved Holsbru, omfatter prosjektet om lag 600 meter ny vei i tilknytning til tunnelen.

Milliardprosjektet blir ferdig et år før planen
Veien videre

Skredsikringsprosjektet er nå kommet halvveis. Etter ferien starter arbeidet igjen med bunnrens av tunnelen og vann- og frostsikring. Så skal veien i tunnelen bygges, og til slutt skal det elektriske på plass.


Skredsikringsprosjektet har en kostnadsramme på om lag 300 millioner kroner, og Ljotelitunnelen blir etter planen åpnet høsten 2021.

Nytt løft for busstrafikken i Stavanger