Fylkesvei 17 gjennom Kilvik i Meløy kommune i Nordland har høy skredfare. Nå er skredsikringen i området kraftig forbedret. I en pressemelding fra fylkeskommunen sier fylkesråd Bent-Joacim Bentzen at det er et svært viktig sikkerhetstiltak som er utført.
– Vi jobber kontinuerlig med å rassikre fylkesveiene i Nordland. Behovet er stort, og jeg er svært glad for at vi fant rom til dette viktige prosjektet i Meløy, sier Bentzen.
EUs nye superfond kan svekke norske muligheter
Fokus på trafikksikkerhet
Fylkesråd Bentzen påpeker at rassikringstiltak er svært viktige.
– Ras og skred lar seg ikke enkelt kontrollere. Ved å bygge skredløp og voller som tar av for uforutsette ras, kan vi være med å hindre tap av liv, og store materielle skader, sier Bentzen.
Mange elever kan ikke bruke verktøy
Lengre skredoverbygg og nye ledevoller
Området hadde to skredoverbygg fra før. Nå er overbygget for Ytterrondalen forlenget med 30 meter, slik at det er 100 meter langt. I tillegg er det gjort arbeider med skredløp og voller.
– Oppe i lia har vi gravd og flyttet på massene, slik at skredløpene er mer tilpasset snømengdene som kommer ned fra fjellet. I fjellsidene er de eksisterende skredvollene forbedret. Vi har også økt høyden på vollene som ligger over skredoverbyggene. Hensikten med vollene er at snøskredene kan ledes bort fra fylkesveien, eller på en trygg måte over den, sier byggeleder Roar Hunstad i Nordland fylkeskommune.
Vegetasjonen ble ryddet og gjort klar sommeren 2019, og prosjektet er fullført i 2020. Veien har vært åpen for trafikk i anleggsperioden, men trafikantene har brukt en midlertidig vei med ett kjørefelt, lysregulering og nedsatt fart.
Hovedentreprenør er Mesta, og prosjekteringen har Statens vegvesen og Johs Holt stått for. Kontrakten med Mesta har en verdi på 42,5 millioner inkl. mva.
Etter Ring 1-stenging: – En balanse i trafikksystemet