FYLKESVEI 17

Fylkesvei 17 i Meløy: Mesta er ferdig med rassikring for over 40 mill

Skredsikringen på fylkesveg 17 i Kilvik er fullført.

Lengre skredoverbygg og nye ledevoller gjør fylkesvei 17 i Kilvik tryggere.
Lengre skredoverbygg og nye ledevoller gjør fylkesvei 17 i Kilvik tryggere. Foto: Roar Hunstad, Nordland Fylkeskommune
19. des. 2020 - 13:15

Fylkesvei 17 gjennom Kilvik i Meløy kommune i Nordland har høy skredfare. Nå er skredsikringen i området kraftig forbedret. I en pressemelding fra fylkeskommunen sier fylkesråd Bent-Joacim Bentzen at det er et svært viktig sikkerhetstiltak som er utført.

– Vi jobber kontinuerlig med å rassikre fylkesveiene i Nordland. Behovet er stort, og jeg er svært glad for at vi fant rom til dette viktige prosjektet i Meløy, sier Bentzen.

Oppdrettsfisk lever i et miljø som er preget av mye menneskeskapt lyd og støy. Det kan få negative konsekvenser, viser ny forskning.
Les også

Menneskeskapt lyd stresser laksen og kan hemme utviklingen

Fokus på trafikksikkerhet

Fylkesråd Bentzen påpeker at rassikringstiltak er svært viktige.

– Ras og skred lar seg ikke enkelt kontrollere. Ved å bygge skredløp og voller som tar av for uforutsette ras, kan vi være med å hindre tap av liv, og store materielle skader, sier Bentzen.

I dette røret strømmer røykgassen. En sidestrøm tar deler av den inn i pilotreaktoren, som fjerner CO2.
Les også

Sintef-forskere: Gjør CO2-fangst enklere med ny teknologi

Lengre skredoverbygg og nye ledevoller

Området hadde to skredoverbygg fra før. Nå er overbygget for Ytterrondalen forlenget med 30 meter, slik at det er 100 meter langt. I tillegg er det gjort arbeider med skredløp og voller.

– Oppe i lia har vi gravd og flyttet på massene, slik at skredløpene er mer tilpasset snømengdene som kommer ned fra fjellet. I fjellsidene er de eksisterende skredvollene forbedret. Vi har også økt høyden på vollene som ligger over skredoverbyggene. Hensikten med vollene er at snøskredene kan ledes bort fra fylkesveien, eller på en trygg måte over den, sier byggeleder Roar Hunstad i Nordland fylkeskommune.

Vegetasjonen ble ryddet og gjort klar sommeren 2019, og prosjektet er fullført i 2020. Veien har vært åpen for trafikk i anleggsperioden, men trafikantene har brukt en midlertidig vei med ett kjørefelt, lysregulering og nedsatt fart.

Hovedentreprenør er Mesta, og prosjekteringen har Statens vegvesen og Johs Holt stått for. Kontrakten med Mesta har en verdi på 42,5 millioner inkl. mva.

Nederlandske Wopke Hoekstra skal fortsette med ansvar for miljø i EU-kommisjonen. Men han kan møte tøffe spørsmål under høringen i Europaparlamentet, særlig om utfasing av forbrenningsmotoren
Les også

EU-kommisjonen: Forsvarer omstridt vedtak om forbrenningsmotor

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.