FYLKESVEI 17

Fylkesvei 17 i Meløy: Mesta er ferdig med rassikring for over 40 mill

Skredsikringen på fylkesveg 17 i Kilvik er fullført.

Lengre skredoverbygg og nye ledevoller gjør fylkesvei 17 i Kilvik tryggere.
Lengre skredoverbygg og nye ledevoller gjør fylkesvei 17 i Kilvik tryggere. Foto: Roar Hunstad, Nordland Fylkeskommune
19. des. 2020 - 13:15

Fylkesvei 17 gjennom Kilvik i Meløy kommune i Nordland har høy skredfare. Nå er skredsikringen i området kraftig forbedret. I en pressemelding fra fylkeskommunen sier fylkesråd Bent-Joacim Bentzen at det er et svært viktig sikkerhetstiltak som er utført.

– Vi jobber kontinuerlig med å rassikre fylkesveiene i Nordland. Behovet er stort, og jeg er svært glad for at vi fant rom til dette viktige prosjektet i Meløy, sier Bentzen.

I forslaget til statsbudsjett vil finansminister Trygve Slagsvold Vedum videreføre elbilfordelene om SV og Esa vil.
Les også

Forlengelse av moms-fritak for elbiler må godkjennes i Brussel

Fokus på trafikksikkerhet

Fylkesråd Bentzen påpeker at rassikringstiltak er svært viktige.

– Ras og skred lar seg ikke enkelt kontrollere. Ved å bygge skredløp og voller som tar av for uforutsette ras, kan vi være med å hindre tap av liv, og store materielle skader, sier Bentzen.

Dolomittutvinning fra Kvitberget i Bodø vil være negativt for reindriften, mener Direktoratet for mineralforvaltning. Dyrene på bildet har ingen tilknytning til saken.
Les også

Nei til gruve i reindriftsområde

Lengre skredoverbygg og nye ledevoller

Området hadde to skredoverbygg fra før. Nå er overbygget for Ytterrondalen forlenget med 30 meter, slik at det er 100 meter langt. I tillegg er det gjort arbeider med skredløp og voller.

– Oppe i lia har vi gravd og flyttet på massene, slik at skredløpene er mer tilpasset snømengdene som kommer ned fra fjellet. I fjellsidene er de eksisterende skredvollene forbedret. Vi har også økt høyden på vollene som ligger over skredoverbyggene. Hensikten med vollene er at snøskredene kan ledes bort fra fylkesveien, eller på en trygg måte over den, sier byggeleder Roar Hunstad i Nordland fylkeskommune.

Vegetasjonen ble ryddet og gjort klar sommeren 2019, og prosjektet er fullført i 2020. Veien har vært åpen for trafikk i anleggsperioden, men trafikantene har brukt en midlertidig vei med ett kjørefelt, lysregulering og nedsatt fart.

Hovedentreprenør er Mesta, og prosjekteringen har Statens vegvesen og Johs Holt stått for. Kontrakten med Mesta har en verdi på 42,5 millioner inkl. mva.

Flytende LNG-terminal på plass i den tyske havnen Brunsbüttel, klar til å ta i mot mer flytende gass.
Les også

Fersk analyse om EU: Bygger enorm overkapasitet for import av flytende nedkjølt gass

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.