PROSJEKTER

Fylket skal bygge 5 km med splitter ny vei i Åmli

Prosjektet for fylkesvei 415 Selåsvatn-Simonstad er lyst ut.

Dagens fylkesvei 415 med stigningen fra Storbrua og sørover.
Dagens fylkesvei 415 med stigningen fra Storbrua og sørover. Foto: Google Maps
22. mai 2023 - 13:52

Fylkesvei 415 Selåsvatn-Simonstad ligger øst i Åmli kommune i Agder.

Dagens fylkesvei har gjennomgående lav standard, med krappe svinger, høy stigning og mange avkjørsler og driftsavkjørsler. Det er partier med nedsatt fartsgrense.

Modell av hvordan den nye veien blir liggende i terrenget <i>Illustrasjon:  Agder fylkeskommune</i>
Modell av hvordan den nye veien blir liggende i terrenget Illustrasjon:  Agder fylkeskommune

Prosjektet skal utbedre krevende partier på strekningen mellom Simonstad og Hovde. Det vil gi bedre stigningsforhold og dermed framkommeligheten særlig for tyngre kjøretøy vinterstid.

Kostnadene er anslått til om lag 180 millioner 2022-kroner. Fylkestinget vedtok i 2021 å øke rammen til prosjektet, for å kunne gjøre tiltaket uavhengig av statlig medfinansiering.

Her skal det altså bygges 4,8 kilometer med helt ny vei i jomfruelig terreng. Prosjektet går fra Selåsvatn (Hovdehei) i øst til Simonstad i nordvest, og består av kjørevei med bredde på 7,5 meter (veistandard H2) og ei bru som er cirka 32 meter lang. Og det litt av hvert ellers: Bussholdeplasser, driftsveier, kryss, avkjørsler, kjettingplass/rasteplass og driftsavkjørsler.

Brua heter Foløysund bru og blir ei spennarmert platebru i ett spenn, hvor spennet er
drøye 27 meter. Platetykkelsen er 1,2 meter og det skal brukes 11 spennkabler i hele bruas lengde. Landkarene er påhengt i begge ender, og i akse 1 skal det være en
tverrbjelke. Brua skal bygges like ved dagens jernbanebru.

Slik er veien tenkt å gå på kartet. <i>Illustrasjon:  Agder fylkeskommune</i>
Slik er veien tenkt å gå på kartet. Illustrasjon:  Agder fylkeskommune

Nyveien krysser to eksisterende fylkesveier; 415 i øst og 412 i sør. Traséen går gjennom varierende terreng, noe som gir vekslende skjæringer og fyllinger. Planområdet berører gammel jernbanelinje og høyspentlinje ved krysning av Nelaugvannet og høyspentlinje ved Venelitjern.

Omtrentlige hovedmengder:

  • Vegetasjonsrydding: 160.000 m2
  • Sprengning: 273.191 m3
  • Slitelag: 42.200 m2

Prosjekteringen er modellbasert, og prosjektet vil bli fulgt opp med fagmodeller og
oppgradering av de tegninger som finnes som tilbudstegninger. Foløya bru er kun
tegningsbasert. Detaljtegninger utover tilbudstegningene må produseres av entreprenør.

Den nye veien skal være ferdig 28. november 2025.

Fylket holder tilbudskonferanse i Arendal 24. mai, og tilbudsfrist er 16. juni.

Nordre Kjemåa bru slik den ble planlagt i  1829.
Les også

Kunststykket å legge sten på sten: Nå kan steinbrua stå i nye 200 år

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.