Med en tilbudssum på 509,8 millioner, var Hæhre 10, 5 millioner kroner dyrere enn arbeidsfelleskapet Kruse Smith og Brødrene Dokken.
Arbeidsfelleskapet Leonard Nilsen og Sønner, Anlegg Øst og Gjermundshaug Anlegg leverte et tilbud på vel 570 millioner kroner.
![Utvanningen av forslaget påvirker også norske selskaper.](https://images.gfx.no/130x87/2833/2833667/NTB_gZokThaH4NQ.jpg)
En rekke norske selskaper slipper å følge nye bærekraftregler
God på gjennomføring
En svært god gjennomføringsplan og gode tilbakemeldinger på nøkkelpersonene som Hæhre vil bruke i Kvamskleiva, gjør at entreprenøren fikk 84 millioner kroner i fratrekk på tilbudssummen. Det er 50 millioner mer enn Kruse Smith og Brødrene Dokken, og 46 millioner mer enn Leonard Nilsen og Sønner/Anlegg Øst/Gjermundshaug Anlegg.
Alle deltakerne i konkurransen leverte gode forslag til hvordan de skal bygge den 5,4 kilometer lange strekningen inkludert 1,8 kilometer tunnel.
– Likevel er vi trygge på at Hæhre kom med de aller beste løsningene, sier byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen.
![Containerne på godstoget lå nærmest stablet oppå hverandre etter avsporingen ved inngangen til Arnanipatunnelen i Bergen.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834520/Skjermbilde%25202024-03-27%2520kl.%252014.18.55.png)
Bane Nor krever at togselskapet betaler for oppryddingen
Trafikkavvikling
Hæhre fikk plusspoeng for avvikling av trafikk med tydelig skille mellom anleggstrafikken og E16-trafikken. Dette er særlig viktig om vinteren hvor E16 ofte er eneste fjellovergang som er åpen når det er uvær i fjellet. Hæhre har også svært gode planer for utfylling i Norsvinfjorden.
– Entreprenøren har også levert en god framdriftsplan. Tilbudet gir god oversikt som reduserer den totale risikoen i prosjektet, sier Rye.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Vegvesenet har informerte deltakerne om resultatet. De to som ikke nådde opp har fått tilbud om avsluttende møte. Deltakerne har nå ti dager for å levere en eventuell klage.
Det blir oppstart av anleggsarbeidene i høst, noe som er nødvendig om den nye veien skal være klar for åpning tidlig vinteren 2023, sier Rye.
![NTNU-forskere brukte faktiske flydata, som de du ser på dette skjermbildet fra Flight Radar 24. Disse kombinerte de med informasjon om flyet og motortypen for å kalkulere klimagassutslippene fra luftfarten fra 197 land i 2019.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844867/Luftfart%2520flightradar.png)
Studie: Klimautslipp fra luftfarten er mye høyere enn rapportert