Med en tilbudssum på 509,8 millioner, var Hæhre 10, 5 millioner kroner dyrere enn arbeidsfelleskapet Kruse Smith og Brødrene Dokken.
Arbeidsfelleskapet Leonard Nilsen og Sønner, Anlegg Øst og Gjermundshaug Anlegg leverte et tilbud på vel 570 millioner kroner.
EU-kommisjonen: Forsvarer omstridt vedtak om forbrenningsmotor
God på gjennomføring
En svært god gjennomføringsplan og gode tilbakemeldinger på nøkkelpersonene som Hæhre vil bruke i Kvamskleiva, gjør at entreprenøren fikk 84 millioner kroner i fratrekk på tilbudssummen. Det er 50 millioner mer enn Kruse Smith og Brødrene Dokken, og 46 millioner mer enn Leonard Nilsen og Sønner/Anlegg Øst/Gjermundshaug Anlegg.
Alle deltakerne i konkurransen leverte gode forslag til hvordan de skal bygge den 5,4 kilometer lange strekningen inkludert 1,8 kilometer tunnel.
– Likevel er vi trygge på at Hæhre kom med de aller beste løsningene, sier byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen.
Sintef-forskere: Gjør CO2-fangst enklere med ny teknologi
Trafikkavvikling
Hæhre fikk plusspoeng for avvikling av trafikk med tydelig skille mellom anleggstrafikken og E16-trafikken. Dette er særlig viktig om vinteren hvor E16 ofte er eneste fjellovergang som er åpen når det er uvær i fjellet. Hæhre har også svært gode planer for utfylling i Norsvinfjorden.
– Entreprenøren har også levert en god framdriftsplan. Tilbudet gir god oversikt som reduserer den totale risikoen i prosjektet, sier Rye.
Vegvesenet har informerte deltakerne om resultatet. De to som ikke nådde opp har fått tilbud om avsluttende møte. Deltakerne har nå ti dager for å levere en eventuell klage.
Det blir oppstart av anleggsarbeidene i høst, noe som er nødvendig om den nye veien skal være klar for åpning tidlig vinteren 2023, sier Rye.
Fersk analyse om EU: Bygger enorm overkapasitet for import av flytende nedkjølt gass