Med en tilbudssum på 509,8 millioner, var Hæhre 10, 5 millioner kroner dyrere enn arbeidsfelleskapet Kruse Smith og Brødrene Dokken.
Arbeidsfelleskapet Leonard Nilsen og Sønner, Anlegg Øst og Gjermundshaug Anlegg leverte et tilbud på vel 570 millioner kroner.
Skal bruke 400 mill. på nytt flyplasskryss på E10
God på gjennomføring
En svært god gjennomføringsplan og gode tilbakemeldinger på nøkkelpersonene som Hæhre vil bruke i Kvamskleiva, gjør at entreprenøren fikk 84 millioner kroner i fratrekk på tilbudssummen. Det er 50 millioner mer enn Kruse Smith og Brødrene Dokken, og 46 millioner mer enn Leonard Nilsen og Sønner/Anlegg Øst/Gjermundshaug Anlegg.
Alle deltakerne i konkurransen leverte gode forslag til hvordan de skal bygge den 5,4 kilometer lange strekningen inkludert 1,8 kilometer tunnel.
– Likevel er vi trygge på at Hæhre kom med de aller beste løsningene, sier byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen.
Seks entreprenører vil bygge ny Oslofjordtunnel
Trafikkavvikling
Hæhre fikk plusspoeng for avvikling av trafikk med tydelig skille mellom anleggstrafikken og E16-trafikken. Dette er særlig viktig om vinteren hvor E16 ofte er eneste fjellovergang som er åpen når det er uvær i fjellet. Hæhre har også svært gode planer for utfylling i Norsvinfjorden.
– Entreprenøren har også levert en god framdriftsplan. Tilbudet gir god oversikt som reduserer den totale risikoen i prosjektet, sier Rye.
Vegvesenet har informerte deltakerne om resultatet. De to som ikke nådde opp har fått tilbud om avsluttende møte. Deltakerne har nå ti dager for å levere en eventuell klage.
Det blir oppstart av anleggsarbeidene i høst, noe som er nødvendig om den nye veien skal være klar for åpning tidlig vinteren 2023, sier Rye.
Støtte til fem hydrogenprosjekter: – Jeg blir helt rørt