PROSJEKTER

Hæhre vinner enda et veiprosjekt; nå er det riksvei 4 Roa-Gran

Hæhre var ikke billigst, men best.

Prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen på riksvei 4, ved rundkjøringa på Hadeland.
Prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen på riksvei 4, ved rundkjøringa på Hadeland. Foto: Statens vegvesen
12. aug. 2021 - 14:32

Flere gode løsninger for ny riksvei 4 er årsaken til at Statens vegvesen valgte Hæhre til å bygge ny motorvei fra Roa til Gran. Entreprenøren hadde ikke det laveste tilbudet.

– Konkurransen var jevn og god. Skanska og Peab ga Hæhre konkurranse til døra, sier prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen, prosjekt Vestoppland, i en pressemelding.

I februar meldte Vegvesenet at det var de tre konsernene som var med i konkurransen. Prosjektet ble lyst ut i desember i fjor.

Ifølge Vegvesenet skilte det 77 millioner kroner mellom det beste og det dårligste tilbudet på å bygge ny vei mellom Roa og Gran. Tilbudet til Hæhre er etter fratrekk for gode løsninger på 704 millioner kroner. Hele prosjektet riksvei 4 Roa-Lygna har en total ramme på 2,1 milliarder kroner.

Foreløpig er det ukjent hva som er beveggrunnen for grafittien på betongen til østre portal av Vågslidtunnelen på Haukelifjell. Bildet er tatt i august i år.
Les også

Saksøker staten: – Entreprenøren krever et betydelig ekstrabeløp

Trafikkavvikling, bru og myr

De største utfordringene ligger i løsningsvalg for Holmen bru, kryssing av myrområder, trafikkavvikling og kvalitet for ferdig anlegg i driftsfasen. Trafikken på riksvei 4 vil delvis gå gjennom anleggsområdet. Det er også utfordrende masser i grunnen. Målet er å bygge vegen på to år.

– Her leverte Hæhre gode løsninger. Hæhre har også levert inn gode klimaløsninger, sier Johansen i meldingen.

Den 4,1 kilometer lange strekningen skal avløse dagens riksvei 4, som har 60-sone og flere trafikkulykker.

Dronebilde av fjellet ved Hesjabakkmyrane. Tunnelen skal gå inn i fjellet til venstre.
Les også

Italiensk firma er igjen blitt avvist fra Vegvesen-konkurranse

Byggestart høsten 2021

Den nye firefelts motorveien blir en forlengelse av den nye motorveien forbi Gran sentrum, og med samme standard og hastighet.

– Entreprenøren starter anleggsarbeidet rundt 1. september. Planen er veiåpning før jul 2023, sier prosjektlederen.

Den nye delen av riksvei 85 fra Fiskefjorden mot Lødingen. Oppe til høyre ses Fiskefjordtunnelen.
Les også

Vegvesenet anker forbud mot å fjerne underleverandør

Flere kontrakter på gang

Hele prosjektet inneholder også to andre kontrakter:

  • Sandvold-Amundrud er 3,8 kilometer trefeltsvei med midtdeler, som Vegvesenet er i gang med kontrahering på.
  • Allmenningsdelet-Lygnebakken, fem kilometer med tofeltsvei med breddeutviding og nytt toplanskryss. Den blir lyst ut i høst.

Arbeidet med miljøgata i Gran er satt på vent for å få kontroll på kostnadene.

Batterihengerne fra Kverneland energi har en batterikapasitet på 192 kWh og kan levere ladeeffekt opp til 240 kW på CCS2. Hengerne lades  opp på 125 A/400 V industrikontakt. Fv. studentene Mathias Seipæjærvi, Elise Aarnes, Ingrid Vestvik og Hafslunds forretningsutvikler Mathilde Knobel Christensen.
Les også

Studenter: Utviklet lavterskel­system for å måle strøm­bruken i miljøgateprosjekt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.