Flere gode løsninger for ny riksvei 4 er årsaken til at Statens vegvesen valgte Hæhre til å bygge ny motorvei fra Roa til Gran. Entreprenøren hadde ikke det laveste tilbudet.
– Konkurransen var jevn og god. Skanska og Peab ga Hæhre konkurranse til døra, sier prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen, prosjekt Vestoppland, i en pressemelding.
I februar meldte Vegvesenet at det var de tre konsernene som var med i konkurransen. Prosjektet ble lyst ut i desember i fjor.
Ifølge Vegvesenet skilte det 77 millioner kroner mellom det beste og det dårligste tilbudet på å bygge ny vei mellom Roa og Gran. Tilbudet til Hæhre er etter fratrekk for gode løsninger på 704 millioner kroner. Hele prosjektet riksvei 4 Roa-Lygna har en total ramme på 2,1 milliarder kroner.
Historisk dag på Gjøvikbanen
Trafikkavvikling, bru og myr
De største utfordringene ligger i løsningsvalg for Holmen bru, kryssing av myrområder, trafikkavvikling og kvalitet for ferdig anlegg i driftsfasen. Trafikken på riksvei 4 vil delvis gå gjennom anleggsområdet. Det er også utfordrende masser i grunnen. Målet er å bygge vegen på to år.
– Her leverte Hæhre gode løsninger. Hæhre har også levert inn gode klimaløsninger, sier Johansen i meldingen.
Den 4,1 kilometer lange strekningen skal avløse dagens riksvei 4, som har 60-sone og flere trafikkulykker.
Studenter: Utviklet lavterskelsystem for å måle strømbruken i miljøgateprosjekt
Byggestart høsten 2021
Den nye firefelts motorveien blir en forlengelse av den nye motorveien forbi Gran sentrum, og med samme standard og hastighet.
– Entreprenøren starter anleggsarbeidet rundt 1. september. Planen er veiåpning før jul 2023, sier prosjektlederen.
Gigantprosjekt ligger foran skjema
Flere kontrakter på gang
Hele prosjektet inneholder også to andre kontrakter:
- Sandvold-Amundrud er 3,8 kilometer trefeltsvei med midtdeler, som Vegvesenet er i gang med kontrahering på.
- Allmenningsdelet-Lygnebakken, fem kilometer med tofeltsvei med breddeutviding og nytt toplanskryss. Den blir lyst ut i høst.
Arbeidet med miljøgata i Gran er satt på vent for å få kontroll på kostnadene.
Regjeringen: Lover byggestart på gigantprosjekt neste år