– Trondheim skal få en ny og vakker bru, og det er ikke vanskelig å se at det er stort behov for dette prosjektet. Dette handler om å få til nye og bedre løsninger, og legge bedre til rette for både bilister, gående og syklende, sa Hareide under markeringen.
Prosjektet er en del av Miljøpakken i Trondheim, og Hareide trakk fram at regjeringa bruker 6,5 milliarder på byvekstavtaler i 2021, og å følge opp dette arbeidet er svært viktig, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
– Trondheim er en flott by, og nå tar vi noen steg for å gjøre den enda flottere, sa Hareide.
Trebrua er ikke lenger forsvarlig å bruke – den er 200 år gammel
Lang prosess
Direktør Kjell Inge Davik i utbyggingsdivisjonen til Statens vegvesen var fornøyd med å kunne starte byggearbeidet.
– Endelig er vi i gang etter en lang prosess, nå skal vi ta første spadetak for noe som blir et veldig flott landemerke for denne delen av Trondheim, sa han.
Riksvei 706 Nydalsbrua med tilknytninger er en viktig brikke i hovedvegnettet i Trondheim by, og et sentralt element for utviklingen av gang- og sykkelveinettet i området, med blant annet ekspressykkelvei.
Prosjektet omfatter bygging av ny bru med tilhørende veianlegg for både bilister, gående og syklende. Tiltaket inkluderer en cirka 1,2 kilometer ny strekning av riksvei 706 Osloveien, ny bru over Nidelva og to nye bruer over Leirelva.
Over 70 sensorer skal finne ut hvor lenge brua fra 1917 kan leve
Nytt landemerke
Brua over Nidelva skal bygges som skråstagsbru med ett tårn, og vil bli et nytt landemerke langs utfartsveiene sør for Trondheim sentrum. Brua skal ha god kapasitet til å ta unna trafikken. Tiltaket inkluderer også portal for framtidig tunnel til Byåsen, samt tilrettelegging for hovedrute for gående og syklende. Etter åpning av Nydalsbrua skal Sluppen bru bygges om og blir forbeholdt gående og syklende.
Skanska skal bygge det nye veianlegget, og kontrakt med entreprenøren ble signert i sommer.
Prosjektet har en forventet sluttkostnad på om lag 1,39 milliarder kroner, hvorav 514 millioner skal dekkes av bompenger og resten er statlige midler.
– Blir statsbudsjettet vedtatt, er det stor sannsynlighet for at disse fire prosjektene blir satt i gang