PROSJEKTER

Hele 12 entreprenører vil ruste opp 1,5 km av riksvei 5 i Lærdal

Prisnivået er temmelig jevnt, men Mesta leder med rundt 100.000 kroner.

Erissletta på riksvei 5 i mektige Lærdal, sett i retning nordover.
Erissletta på riksvei 5 i mektige Lærdal, sett i retning nordover. Foto: Google Maps
8. okt. 2020 - 05:56

– Konkurransen viser at det kanskje er litt lite oppdrag i markedet nå. Men vi er glade for at det er såpass mange som vil gjøre jobben, og også at det er tette og jevne priser. Det betyr at konkurransen fungerer bra, sier Oddvin Hov i Vegvesenet til Veier24.

For når tilbudene på å breddeutvide riksvei 5 i Lærdal ble åpnet, så viste det seg at så mange som 12 entreprenører ville ha oppdraget:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks mva.
Mesta 16.034.845
Brødrene Flatebø 16.140.596
Jordalen entreprenør 16.171.571
Øynebråten Anleggsteknikk 16.945.525
Fosse Maskin 17.295.355
Staren 18.185.597
Hirth Himle Entreprenør 19.365.650
Anlegg 19.382.201
CONTEXO 19.857.960
Augestad Maskin 21.407.683
Maskinkraft 22.347.244
FS Anlegg 22.742.198

NB: Tilbudene skal som vanlig kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

Det er den såkalte Erissletta på riksvei 5 som skal utvides. Den går mellom Håbakken og nedre Eri, og strekningen er om lag halvannen kilometer.

Satelittfoto av strekningen som skal utvides. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Satelittfoto av strekningen som skal utvides. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Dagens vei er fra 5,2 til 6,6 meter bred, og nå skal den utvides til minimum 7,5 meters bredde. All breddeutvidelse skal foregå på venstre side sett i stigende profilretning.

Det skal også bli FMO, altså forsterket midtoppmerking, og det blir diverse tiltak i sideterrenget i form av graving og planering. Eksisterende busslommer skal også oppgraderes.

Den nye veien skal stå ferdig 17. juni 2021.

Prosjektsjef Lars Erik Moe ved Vollselvbrua helt i sørenden av strekningen: – Brua var opprinnelig tenkt å ligge delvis på fyllinger, og det ville gitt bedre massebalanse. Men de fyllingene hadde ikke grunnen tålt.
Les også

Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.