– Konkurransen viser at det kanskje er litt lite oppdrag i markedet nå. Men vi er glade for at det er såpass mange som vil gjøre jobben, og også at det er tette og jevne priser. Det betyr at konkurransen fungerer bra, sier Oddvin Hov i Vegvesenet til Veier24.
For når tilbudene på å breddeutvide riksvei 5 i Lærdal ble åpnet, så viste det seg at så mange som 12 entreprenører ville ha oppdraget:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks mva. |
Mesta | 16.034.845 |
Brødrene Flatebø | 16.140.596 |
Jordalen entreprenør | 16.171.571 |
Øynebråten Anleggsteknikk | 16.945.525 |
Fosse Maskin | 17.295.355 |
Staren | 18.185.597 |
Hirth Himle Entreprenør | 19.365.650 |
Anlegg | 19.382.201 |
CONTEXO | 19.857.960 |
Augestad Maskin | 21.407.683 |
Maskinkraft | 22.347.244 |
FS Anlegg | 22.742.198 |
NB: Tilbudene skal som vanlig kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.
Det er den såkalte Erissletta på riksvei 5 som skal utvides. Den går mellom Håbakken og nedre Eri, og strekningen er om lag halvannen kilometer.
Dagens vei er fra 5,2 til 6,6 meter bred, og nå skal den utvides til minimum 7,5 meters bredde. All breddeutvidelse skal foregå på venstre side sett i stigende profilretning.
Det skal også bli FMO, altså forsterket midtoppmerking, og det blir diverse tiltak i sideterrenget i form av graving og planering. Eksisterende busslommer skal også oppgraderes.
Den nye veien skal stå ferdig 17. juni 2021.
Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren