DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Her er det tøft om vinteren, men også om sommeren skal veiene holdes i stand

Ny sommerdriftskontrakt for fylkesveiene vest for Harstad.

Mesta klipper kanter langs fylkesvei 950 ved Ranheim i Trondheim. Bilde tatt juni 2015.
Mesta klipper kanter langs fylkesvei 950 ved Ranheim i Trondheim. Bilde tatt juni 2015. Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen
20. des. 2021 - 09:36

Troms og Finnmark fylke har kommet med en konkurranse for driftskontrakten som heter 5450 Hinnøy og Øyriket 2022-2026, og den handler om sommerdrift.

Området er kort fortalt dette: Fylkesveiene nord og vest for Harstad, og det vil si deler av Harstad og Kvæfjord kommuner.

Vinterdriften for dette området er utlyst og tildelt tidligere i år.

Fylket har et uttalt mål om at driftskontraktene skal være mindre, slik at lokale entreprenører har større muligheter til å delta i konkurransen.   

Driftskontrakten for Hinnøy og Øyriket omfatter drift og vedlikehold for perioden 1. mai til 31. august hver sesong i årene 2022-2026.

Det er gjensidig opsjon på å forlenge kontrakten med to perioder, altså sommeren 2027 og sommeren 2028. Veinettet i oppdraget består av 210 kilometer vei inkludert vel 13 kilometer gang- og sykkelvei.

Trafikken varierer fra rundt 100 til om lag 7000 i ÅDT. Årlig trafikkvekst er rundt en prosent.

Frist for å gi tilbud er 28. januar.

Nordlandsbanen (bildet) bør ikke forlenges til Tromsø med en ny Nord-Norgebane, ifølge en ny kvalitetssikringsrapport.
Les også

Ny rapport om Nord-Norgebanen: «Ikke et problem» om Tromsø ikke får jernbaneforbindelse

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.