14. oktober i fjor var det gjennomslag i første løp, skriver Vegvesenet i en melding.
Tre uker senere var det gjennomslag i det andre løpet. Etter rensk og bunnrensk og oppbygging av såle gjennom vinteren, har dette skjedd den siste måneden:
Første bærelag med asfalt ble lagt første uka i mars. Deretter er dette gangen i hva som har skjedd og skjer videre utover våren og sommeren:
– Første prosess for vann- og frostsikring i tunnelen er boring med elektrisk drevet bolterigg, sier byggeleder Trond Øygarden i Statens vegvesen.
Etter en borplan laget av stikningsingeniør bores ulike typer bolter. Denne boringa danner grunnlaget for alle operasjoner som gjøres i fortsettelsen for montasje av hele tunnelinnkledningen og teknisk utstyr. Dette for også å sikre god innfesting av kabelbru inkludert lysarmaturer, ventilasjonsvifter og variable skilt.
– Deretter startet boltingen. De som bolter følger et bolteskjema som viser eksakt plassering og lengde for riktig montering. Boltene gyses fast med bruk av elektrisk drevet gysepumpe, det vil si støpes fast i berget. Elementbolter, PE-skumbolter og tekniske bolter blir montert fra korg på en spesialbil som kalles bakstuffbil som også har elektrisk drift, forteller Øygarden.
Bankett/grunn bygges opp etter gitte krav. Det påføres et siste lag med fraksjon 4-8 på det området som fundamentet skal settes på. Det planeres til rett høyde ved hjelp av totalstasjon før fundament settes i samsvar med elementplan. Hvert ferdigproduserte veggelement har sin unike plassering gjennom tunnelen. Her skal også nødvendige utsparinger for tekniske installasjoner og rømningsveger være ivaretatt.
– Fundamentene settes etter en gitt montasjeplan som angir høyde og sidemål, samt hvilket pælnummer som settes ut med totalstasjon. Etter setting av fundament blir fundamentet stabilisert med en bakstøp av betong mot fjell, sier byggelederen.
Montering av tunnelinnkledning
En gang etter påske starter montering av veggelementer i betong. Før elementene settes eller henges på tunnelveggen må membran på elementbolter/skjøter sveises og festes med bak/fram-skive for å sikre en tett gjennomføring.
I tillegg er betongelementene kledd med XPS for å hindre frostinntrenging bak hvelv. Etter at veggelementer er ferdig montert kan tunnelhvelvet kles med PE-skum, armering og sprøytebetong for fullstendig vann- og frostsikring ved bruk av bolter som nå straks er ferdigmontert.
Norges første: Vegvesenet skal bygge solcelleanlegg ved E18