TUNNELER

Her skjer tunnelinnkledningen elektrisk

Innkledningen av Bukkesteinshøgdtunnelen på E16 Bjørum-Skaret er i full gang - og skjer elektrisk. Slik foregår det.

Elektrisk drevet toboms boraggregat for bolteboring.
Elektrisk drevet toboms boraggregat for bolteboring. Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen
4. apr. 2023 - 10:34

14. oktober i fjor var det gjennomslag i første løp, skriver Vegvesenet i en melding.

Bjørn Ivar Moan i Skanska flankert av John Steffen Riise (tv.) og Atle Strøm i Statens vegvesen i Bukkesteinshøgdtunnelen på E16 mellom Sandvika og Sollihøgda. <i>Foto:  Kjell Wold/Statens vegvesen</i>
Bjørn Ivar Moan i Skanska flankert av John Steffen Riise (tv.) og Atle Strøm i Statens vegvesen i Bukkesteinshøgdtunnelen på E16 mellom Sandvika og Sollihøgda. Foto:  Kjell Wold/Statens vegvesen

Tre uker senere var det gjennomslag i det andre løpet. Etter rensk og bunnrensk og oppbygging av såle gjennom vinteren, har dette skjedd den siste måneden:

Første bærelag med asfalt ble lagt første uka i mars. Deretter er dette gangen i hva som har skjedd og skjer videre utover våren og sommeren:

– Første prosess for vann- og frostsikring i tunnelen er boring med elektrisk drevet bolterigg, sier byggeleder Trond Øygarden i Statens vegvesen.

Elektrisk drevet bakstuffbil for montering av bolter fra korg. <i>Foto:  Kjell Wold/Statens vegvesen</i>
Elektrisk drevet bakstuffbil for montering av bolter fra korg. Foto:  Kjell Wold/Statens vegvesen

Etter en borplan laget av stikningsingeniør bores ulike typer bolter. Denne boringa danner grunnlaget for alle operasjoner som gjøres i fortsettelsen for montasje av hele tunnelinnkledningen og teknisk utstyr. Dette for også å sikre god innfesting av kabelbru inkludert lysarmaturer, ventilasjonsvifter og variable skilt.

Elektrisk gysepumpe for faststøping av bolter. <i>Foto:  Kjell Wold/Statens vegvesen</i>
Elektrisk gysepumpe for faststøping av bolter. Foto:  Kjell Wold/Statens vegvesen

– Deretter startet boltingen. De som bolter følger et bolteskjema som viser eksakt plassering og lengde for riktig montering. Boltene gyses fast med bruk av elektrisk drevet gysepumpe, det vil si støpes fast i berget.  Elementbolter, PE-skumbolter og tekniske bolter blir montert fra korg på en spesialbil som kalles bakstuffbil som også har elektrisk drift, forteller Øygarden.

Bankett/grunn bygges opp etter gitte krav. Det påføres et siste lag med fraksjon 4-8 på det området som fundamentet skal settes på. Det planeres til rett høyde ved hjelp av totalstasjon før fundament settes i samsvar med elementplan. Hvert ferdigproduserte veggelement har sin unike plassering gjennom tunnelen. Her skal også nødvendige utsparinger for tekniske installasjoner og rømningsveger være ivaretatt.

Flyttbar trafo med kabeltrommel som strømforsyning til elektrisk maskindrift i veitunnelen. <i>Foto:  Kjell Wold/Statens vegvesen</i>
Flyttbar trafo med kabeltrommel som strømforsyning til elektrisk maskindrift i veitunnelen. Foto:  Kjell Wold/Statens vegvesen

– Fundamentene settes etter en gitt montasjeplan som angir høyde og sidemål, samt hvilket pælnummer som settes ut med totalstasjon. Etter setting av fundament blir fundamentet stabilisert med en bakstøp av betong mot fjell, sier byggelederen.

Montering av tunnelinnkledning

En gang etter påske starter montering av veggelementer i betong. Før elementene settes eller henges på tunnelveggen må membran på elementbolter/skjøter sveises og festes med bak/fram-skive for å sikre en tett gjennomføring.

I tillegg er betongelementene kledd med XPS for å hindre frostinntrenging bak hvelv. Etter at veggelementer er ferdig montert kan tunnelhvelvet kles med PE-skum, armering og sprøytebetong for fullstendig vann- og frostsikring ved bruk av bolter som nå straks er ferdigmontert.

Innkledningen av E16-tunnelen er godt i gang og arbeidet fortsetter utover våren. <i>Foto:  Kjell Wold/Statens vegvesen</i>
Innkledningen av E16-tunnelen er godt i gang og arbeidet fortsetter utover våren. Foto:  Kjell Wold/Statens vegvesen
Modell av det planlagte solcelleanlegget ved den sørgående siden av E18 ved Stokke i Vestfold. På hitsiden av veien ligger Furulund Kro & Motel, som har solceller på taket fra før.
Les også

Norges første: Vegvesenet skal bygge solcelleanlegg ved E18

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.