Den 16 år gamle grensebrua over Svinesund gjennomgår omfattende vedlikeholdsarbeid. Hver sommer i fire år jobbes det lange skift på den 92 meter høye og 700 meter lange brua mellom Norge og Sverige.
Vedlikeholdsarbeidet er resultat av ti-årsinspeksjonen. Den påviste ganske store rustangrep. Svenske Trafikverket er ansvarlig for å få jobben gjort. Regningen blir delt mellom Trafikverket og Statens vegvesen.
![Stålet er skåret ut fra skroget på et utrangert supplyskip.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843474/Oslobygg%2520L%25C3%25B8ren%2520aktivitetspark%2520st%25C3%25A5l%2520ombruk%2520Pir%2520IIOslobygg%2520KF.jpg)
Bygger nytt med gammelt skipsstål – sparer 90 prosent av klimagasser
Synlige skader
Også på rekkverkene som opprinnelig er varmgalvaniserte ble det påvist synlige skader. Det skyldes blant annet skader fra snørydding i kombinasjon med saltbruk. Nå skal alle overflater sikres med Zinga, som er en katodisk korrosjonsbeskyttelse til stål påført som maling.
![<i>Foto: Zinga</i>](https://images.gfx.no/290x/2688/2688349/350F0880-E0C0-4EF7-AD80-724CA5A6810A_1_201_a%2520(1).jpg)
Totalt skal i alt 8,4 kilometer med rekkverk få fornyet galvaniseringen, heter det i en pressemelding fra Zinga.
– Vi startet sommeren for tre år siden. Neste sommer utføres fjerde og siste etappe, sier Roger Karlsson i ST Controll, som er byggeleder og kontrollør for stål og ytterbehandling på brua.
– Vi flekkbehandler alle områder som er skadet. Neste år skal vi behandle det ytterste rekkverket, sier Karlsson i meldingen.
Trafikken stenges ikke under vedlikeholdsarbeidet, men hastigheten er redusert i arbeidsperioden fra 1. april til 1. oktober. Også neste sommer blir ett kjørefelt stengt under vedlikeholdsarbeidet på brua i sommermånedene.
![Stålbrua ble jekket på plass over elva Tunna i løpet av 23. og 24. mai. Brua er 150 meter lang, og det lengste spennet er på 55 meter.](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842146/foto%25202.jpg)
Brukte to dager på å jekke riksvei 3-bru på plass