Den 16 år gamle grensebrua over Svinesund gjennomgår omfattende vedlikeholdsarbeid. Hver sommer i fire år jobbes det lange skift på den 92 meter høye og 700 meter lange brua mellom Norge og Sverige.
Vedlikeholdsarbeidet er resultat av ti-årsinspeksjonen. Den påviste ganske store rustangrep. Svenske Trafikverket er ansvarlig for å få jobben gjort. Regningen blir delt mellom Trafikverket og Statens vegvesen.
Verdens første offshoreskip med ammoniakkmotor
Synlige skader
Også på rekkverkene som opprinnelig er varmgalvaniserte ble det påvist synlige skader. Det skyldes blant annet skader fra snørydding i kombinasjon med saltbruk. Nå skal alle overflater sikres med Zinga, som er en katodisk korrosjonsbeskyttelse til stål påført som maling.
Totalt skal i alt 8,4 kilometer med rekkverk få fornyet galvaniseringen, heter det i en pressemelding fra Zinga.
– Vi startet sommeren for tre år siden. Neste sommer utføres fjerde og siste etappe, sier Roger Karlsson i ST Controll, som er byggeleder og kontrollør for stål og ytterbehandling på brua.
– Vi flekkbehandler alle områder som er skadet. Neste år skal vi behandle det ytterste rekkverket, sier Karlsson i meldingen.
Trafikken stenges ikke under vedlikeholdsarbeidet, men hastigheten er redusert i arbeidsperioden fra 1. april til 1. oktober. Også neste sommer blir ett kjørefelt stengt under vedlikeholdsarbeidet på brua i sommermånedene.
Slo alarm etter «Hans» – nå kan skadene bli like store