Kvænangsfjelltunnelen er tatt i bruk - et halvt år før tida

Nye Veier åpnet den nesten 3,4 km lange Kvænangsfjelltunnelen for trafikk, fredag 15. desember. Dermed er det håp om at drivsnø og vind ikke skal stanse trafikken over den viktige fjellovergangen på E6 i Troms så ofte som før

Erik Jenssen
15. des. 2023 - 07:21
Prosjektsjef Lars Bjørgård i Nye Veier. <i>Foto:  Nye Veier</i>
Prosjektsjef Lars Bjørgård i Nye Veier. Foto:  Nye Veier

Kvænangsfjelltunnelen på E6 i Nord-Troms blir av mange omtalt som landsdelens viktigste enkeltprosjekt på mange tiår. Når vinteren slår til og stenger veien over Kvænangsfjellet blir eneste omkjøringsmulighet via Finland, en ekstratur på rundt 700 kilometer.

Arbeidet startet i august 2021, og totalentreprenør Leonhard Nilsen & Sønner (LNS) meldte tidlig i prosjektet om godt og tørt fjell, som forventet. Dette ga god fremdrift, som i kombinasjon med tilpasning til byggherrens ønsker gjorde det mulig å planlegge åpning av den første av to tunneler allerede før nyttår, forteller prosjektsjef i Nye Veier, Lars Bjørgård.

E16 ble stengt ved Eggemoen nordøst for Hønefoss tirsdag formiddag etter at vannmengder gravde ut veikroppen i nærheten av en bru.
Les også

Stenger bru på E16: Vannmengder graver ut veien

Forserte planene

Fristen for å ferdigstille for hele prosjektet med ny vei og to tunneler er i september 2024, men for byggherren var det viktig å prioritere åpning av den viktigste tunnelen først for å spare trafikantene for enda en vinter med stengt E6.

– Strekningen som blir erstattet av Kvænangsfjelltunnelen er hovedgrunnen til at fjellet blir stengt, den står for 90 prosent av stengingene vinterstid.
Det var ifølge Bjørgård hele tiden meningen at Kvænangsfjelltunnelen skulle åpne tidligere enn resten av anlegget, men nå skjer det hele seks måneder før kontraktstidspunktet.

Det ble på et tidlig tidspunkt i prosjektet satt på mer kapasitet på Kvænangsfjelltunnelen, blant annet to tunnelrigger. Ekstra kapasitet ble etter hvert flyttet over til Mettevolltunnelen. Disse grepene har bidratt til at Kvænangstunnelen kan åpnes tidligere enn først planlagt, og at en har fått en god logistikk og fremdrift i begge tunnelene.

– Vi har hatt god dialog med LNS om å gjøre det slik, for å muliggjøre tidligere åpning, så dette handler om en prioritering fra vår side, sier Bjørgård.

En julegave til trafikanter i nord

- Dette er vår julegave til de som trafikkerer Kvænangsfjellet og E6 i nord, sier Nye Veiers administrerende direktør, Anette Aanesland.

Nye Veiers administrerende direktør, Anette Aanesland. <i>Foto:  Nye Veier</i>
Nye Veiers administrerende direktør, Anette Aanesland. Foto:  Nye Veier

Prosjektet som Nye Veier er byggherre for, og som bygges av totalentreprenøren Leonard Nilsen og Sønner (LNS), har hatt en fin fremdrift, og foretok sin delåpning ca et halvt år før opprinnelig planlagt.

- Når vi så at det var mulig med en delåpning før tiden, har det vært viktig for oss å kunne ta ut trafikantnytten så raskt som mulig – uten at det gikk på bekostning av sikkerheten. Det er jo et poeng at trafikantene slipper fullt så mange stengninger som de er vant til denne vinteren som kommer, forklarer Aanesland.

E6 Kvænangsfjellet ble overført til Nye Veier sommeren 2019. Prosjektområdet er opprinnelig 25 km langt, og strekker seg fra Oksfjordhamn i Nordreisa kommune, og en bit inn i Kvænangen kommune i Troms og Finnmark. Fjellovergangen regnes som værhard, og stenges regelmessig om vinteren. Eneste omkjøring er om E8 i Finnland.

Tøffe miljøkrav

De arktiske forholdene er ikke bare tøffe, de er også sårbare. Prosjektsjefen sier fokuset på ytre miljø og utslipp har vært stort.

- Utslipp til bekker er nok det vi har størst fokus på, at det ikke blir for mye slamforurensning til bekkene som ender i Oksfjorden som er et viktig gyteområde for blant annet sjørøye. Rein er et annet hensyn, og der har vi hatt et godt forhold til reindrifta, som benytter området til flytting. Både vi og entreprenøren har samarbeidet godt med reindrifta. Dialog er lurt, det løser det meste, konkluderer Lars Bjørgård.

 
 

Kortreiste løsninger

Nye Veier sa helt fra start at de skulle gjennomføre prosjektet med en god BREEAM-scoore. Prognosen pr dato ligger ifølge Bjørgård an til at prosjektet skal nå nivå Excellent, som er det nest høyeste nivået i BREEAM-klassifiseringen.

- Det handler om å møte en rekke krav, blant annet om naturlig revegetering, at vi unngår unødige inngrep i naturen, og utslipp av CO2. For klimagassutslipp er det viktig å tenke at dette er et masseflyttingsanlegg med transport av hele 1,2 millioner kubikk masse. Å ikke frakte dem lengre enn nødvendig, og å bruke mest mulig av dem i veibyggingen er svært viktig. Det gir oss kortreist stein.

Etablering av eget blandeverk for betong har også bidratt til å ta ned kostnader og miljøavtrykk rundt logistikken. Prosjektet vil få et lite overskudd av masser, men mindre enn først planlagt slik at man ikke trenger å ta i bruk alle deponiene som det i utgangspunktet ble regulert for.

Nye Veier planlegger en markering av delåpningen over nyttår, nærmere bestemt 22. januar. Da ventes det besøk av blant andre samferdselsminister Jon Ivar Nygård.

Prosjektsjef Lars Erik Moe ved Vollselvbrua helt i sørenden av strekningen: – Brua var opprinnelig tenkt å ligge delvis på fyllinger, og det ville gitt bedre massebalanse. Men de fyllingene hadde ikke grunnen tålt.
Les også

Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.