Trafikken ble sluppet på klokka 14 onsdag. Med det har Vegvesenet levert Norges største vei- og tunnelprosjekt.
Ryfast-prosjektet skaper en ny stor region, der avstanden mellom Stavanger-området og Ryfylke kortes ned til en 15 minutters kjøretur, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
Mens Ryfylketunnelen ble åpnet i desember er de de to andre tunnelene i prosjektet - Eiganestunnelen og Hundvågtunnelen – i dag klare for trafikantene.
Snart klart for trafikk i den underjordiske rundkjøringen
Verdens lengste og dypeste tunnel
Ryfylketunnelen er verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel ned til 292 meters dyp.
– Landskapet og geometrien gjør at vi i Norge noen ganger må løse ekstreme utfordringer, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
MDG: Dette feltet vil de stenge først
Høy samfunnsnytte
– Prosjektet er ferdig på den tida vi planla og er godt innenfor kostnadsrammen, sier prosjektleder Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.
Han har ledet prosjektet helt fra byggestart i 2012.
– Dette er også et prosjekt med høy positiv samfunnsnytte, legger han til.
Multiconsult: Ser liten grunn til å velge noe annet enn fasader med solceller
En maraton
Symbolsk nok ble det løpt en halvmaraton da Ryfylketunnelen (fra Stavanger) sto ferdig før jul. Men prosjektet som sådan er en full maraton, der anleggsarbeidene har pågått i åtte år.
– Entreprenørene, konsulentene og våre egen byggherreorganisasjon har vist stor utholdenhet og stått løpet ut. Det oppstår en del utforutsette hendelser i et så sammensatt prosjekt, og det har vært godt å ha samarbeidspartnere som går på med stor kraft, sier Eiterjord.
Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt
Skaper en ny region
Ryfylketunnelen får store positive ringvirkninger for Nord-Jæren og Ryfylke som sveises sammen til ett bo- og arbeidsmarked. Den erstatter to ferjestrekninger og gir folk en ny, fleksibel reisehverdag.
Sidevirkninger av prosjektet er at steinmassene fra tunnelsprengningen er brukt til tildekking av 120 dekar av sterkt forurenset sjøbunn i Stavanger havn. Utfylling i sjøkanten på Buøya og Jåttavågen i Stavanger, samt Solbakk og Fiskå i Ryfylke har gitt 330 dekar nye næringsarealer. Overskuddsmasse er også brukt til 100 dekar grøntområder.
En 160 meter lang miljøkulvert over gamle E39 binder nå sammen friområdene Mosvatnet og Vålandsskogen i Stavanger sentrum.
Totalt har 485 hovedentreprenører, underentreprenører og leverandører hatt oppdrag.
265 er lokale bedrifter. Det har vært brukt 6,5 millioner arbeidstimer. Ringvirkningene er forsiktig anslått til 10.000 årsverk i lokalt næringsliv.
Blokkerer veien: – Patetiske forsøk på grønnvasking
Lærlinger, fagbrev og HMS
Vegvesenet oppmuntrer entreprenører til å ta inn læringer, og gir tilskudd til timelønna. Entreprenørene har hatt 70.000 lærlingetimer på Ryfast-utbyggingen. Mange arbeidere har tatt fagbrev.
Det har vært én alvorlig ulykke. For øvrig har skadefravær vært godt innenfor etatens mål for HMS-arbeidet. På det meste har 800 ansatte hos entreprenørene arbeidet samtidig.
Grønt hydrogen lagt på is: Slik vil Yara kutte utslipp nå
Hovedentreprenørene
Vegvesenet mener man lyktes godt med oppdelingen av kontraktene slik at det har gitt arbeid til internasjonale selskap, samtidig som det har passet bra for norske og nordiske virksomheter.
Disse har hatt hovedkontraktene:
- Marti AS: Ryfylketunnelens østre del
- AF anlegg AS: Ryfylketunnelens vestre del
- Kruse/Risa arbeidsfellesskap: Hundvågtunnelen
- Implenia/Stangeland arbeidsfellesskap: Eiganestunnelen
- Risa AS: Daganlegg Tasta
- Roxel AS: Elektro og trafikkstyring Ryfylketunnelen
- Bravida AS: Elektro og trafikkstyring Eigansestunnelen og Hundvågtunnelen
- Energima AS: Ventilasjon på hele prosjektet
- Axflow AS: Pumper hele prosjekter
Castberg på vei nordover: Nå styrker Equinor beredskapen i Barentshavet