PROSJEKTER

I dag åpnet Norges største vei- og tunnelprosjekt

Verdens dypeste og lengste tunnel – på 53 kilometer – er bygget innenfor tid og kostnadsramme.

Ryfylketunnelen fra Ryfylkesiden.
Ryfylketunnelen fra Ryfylkesiden. Foto: Statens vegvesen
22. apr. 2020 - 15:00

Trafikken ble sluppet på klokka 14 onsdag. Med det har Vegvesenet levert Norges største vei- og tunnelprosjekt.

Ryfast-prosjektet skaper en ny stor region, der avstanden mellom Stavanger-området og Ryfylke kortes ned til en 15 minutters kjøretur, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Vis mer

Mens Ryfylketunnelen ble åpnet i desember er de de to andre tunnelene i prosjektet - Eiganestunnelen og Hundvågtunnelen – i dag klare for trafikantene.

Mottaksterminalen for CO2-lageret til Northern Lights er 98 prosent ferdig. Det samme er offshoredelen av lageret. Til høyre i bildet står tankene som skal lagre CO2 før den sendes ut offshore.
Les også

Northern Lights: Har fullført 98 prosent av det første norske CO2-lageret

Verdens lengste og dypeste tunnel

Ryfylketunnelen er verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel ned til 292 meters dyp.

– Landskapet og geometrien gjør at vi i Norge noen ganger må løse ekstreme utfordringer, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Tverrå bru på riksvei 9 er ikke store konstruksjonen. Nå skal den rives, og ny og bedre bru kommer i stedet.
Les også

Seks kilometer av riksvei 9 skal bygges ut med ny bru

Høy samfunnsnytte

– Prosjektet er ferdig på den tida vi planla og er godt innenfor kostnadsrammen, sier prosjektleder Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.

Han har ledet prosjektet helt fra byggestart i 2012.

– Dette er også et prosjekt med høy positiv samfunnsnytte, legger han til.

Også i dag blir det forsinkelser og innstillinger i togtrafikken i Oslo-området på grunn av signalfeil mellom Bryn og Grorud.
Les også

Ny signalfeil ga problemer for tog­trafikken i Oslo-området

En maraton

Symbolsk nok ble det løpt en halvmaraton da Ryfylketunnelen (fra Stavanger) sto ferdig før jul. Men prosjektet som sådan er en full maraton, der anleggsarbeidene har pågått i åtte år.

– Entreprenørene, konsulentene og våre egen byggherreorganisasjon har vist stor utholdenhet og stått løpet ut. Det oppstår en del utforutsette hendelser i et så sammensatt prosjekt, og det har vært godt å ha samarbeidspartnere som går på med stor kraft, sier Eiterjord.

Nikolai Holmen er en av mange som bidrar til en flying start for flyingeniørstudiet på NTNU. – Flyingeniørstudiet virket svært spennende. Derfor har jeg det som mitt førstevalg, sier han.
Les også

Flying start for nytt ingeniørstudium

Skaper en ny region

Ryfylketunnelen får store positive ringvirkninger for Nord-Jæren og Ryfylke som sveises sammen til ett bo- og arbeidsmarked. Den erstatter to ferjestrekninger og gir folk en ny, fleksibel reisehverdag. 

 

Sidevirkninger av prosjektet er at steinmassene fra tunnelsprengningen er brukt til tildekking av 120 dekar av sterkt forurenset sjøbunn i Stavanger havn. Utfylling i sjøkanten på Buøya og Jåttavågen i Stavanger, samt Solbakk og Fiskå i Ryfylke har gitt 330 dekar nye næringsarealer.  Overskuddsmasse er også brukt til 100 dekar grøntområder.

Kart over Ryfastsambandet. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Kart over Ryfastsambandet. Illustrasjon:  Statens vegvesen

En 160 meter lang miljøkulvert over gamle E39 binder nå sammen friområdene Mosvatnet og Vålandsskogen i Stavanger sentrum.

Totalt har 485 hovedentreprenører, underentreprenører og leverandører hatt oppdrag.

265 er lokale bedrifter. Det har vært brukt 6,5 millioner arbeidstimer. Ringvirkningene er forsiktig anslått til 10.000 årsverk i lokalt næringsliv.

Daglig leder i PSW Power & Automation, Eirik Sørensen, sier selskapet har skaffet seg en unik posisjon i markedet innen sammensatte energisystemer.
Les også

Sikret flere millionkontrakter for energilagrings-løsninger

Lærlinger, fagbrev og HMS

Vegvesenet oppmuntrer entreprenører til å ta inn læringer, og gir tilskudd til timelønna. Entreprenørene har hatt 70.000 lærlingetimer på Ryfast-utbyggingen. Mange arbeidere har tatt fagbrev. 

Det har vært én alvorlig ulykke. For øvrig har skadefravær vært godt innenfor etatens mål for HMS-arbeidet. På det meste har 800 ansatte hos entreprenørene arbeidet samtidig.

Flere norske kommuner har investert i Freyr. Bildet er fra New York-børsen hvor batteriselskapet er notert.
Les også

Kommune tjente nær 12 millioner på Freyr før kursras

Hovedentreprenørene

Vegvesenet mener man lyktes godt med oppdelingen av kontraktene slik at det har gitt arbeid til internasjonale selskap, samtidig som det har passet bra for norske og nordiske virksomheter.

Disse har hatt hovedkontraktene:

  • Marti AS: Ryfylketunnelens østre del
  • AF anlegg AS: Ryfylketunnelens vestre del
  • Kruse/Risa arbeidsfellesskap: Hundvågtunnelen
  • Implenia/Stangeland arbeidsfellesskap: Eiganestunnelen
  • Risa AS: Daganlegg Tasta
  • Roxel AS: Elektro og trafikkstyring Ryfylketunnelen
  • Bravida AS: Elektro og trafikkstyring Eigansestunnelen og Hundvågtunnelen
  • Energima AS: Ventilasjon på hele prosjektet
  • Axflow AS: Pumper hele prosjekter

     

En soldat i Sambandsbataljonen justerer på en UHF-antenne under en øvelse i 2013. Det blir stadig mer elektrisk utstyr i felt. Nå ser FFI etter en løsning som kan kutte ned på antall adaptere og kabler.
Les også

Forsvaret gir en halv mill. til dem som kan løse kabelfloke

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.