BRUER

Implenia skal bygge ny Engeløya bru for rundt 333 mill

Blant andre var kinesiske CCCC med også her, men kom til kort.

Engeløybrua med fyllinger svinger seg i en lang slynge over sjøen.
Engeløybrua med fyllinger svinger seg i en lang slynge over sjøen. Foto: Nordland fylkeskommune
23. nov. 2021 - 10:45

Ut mot Vestfjorden i Steigen i Nordland ligger Engeløy. Fylkesvei 835 forbinder øya med fastlandet, og her ligger veien på lange fyllinger som slynger seg ut i sjøen samt ei bru.

Nå skal Nordland fylkeskommune skifte ut hele brua, og regner med byggestart tidlig i 2022. Brua skal stå ferdig i 2024.

Vis mer

– Gamlebrua er blitt for dårlig. Betongen er klar for utskifting, sier prosjektleder Roar Hunstad i fylket til Veier24.

Det skal bygges mer eller mindre samme type bru i samme område.

I byggeperioden skal trafikken gå på eksisterende bru. Når den nye tas i bruk skal den gamle rives.

Fylket har i høst lyst ut konkurransen, og har fått fire tilbud.

Tilbudene ble i denne konkurransen evaluert ut fra følgende tildelingskriterier:

  • Plan for gjennomføring: 20 %
  • Pris: 80 %

Og slik skåret de forskjellige entreprenørene på disse kriteriene:

Tildelingskriterium Plan for gjennomføring:

Entreprenør Poeng
Implenia Norge 10,0 poeng
China Communications Construction Company 8,33 poeng
Consto Anlegg Nord 8,0 poeng
Christie & Opsahl 7,0 poeng


Tildelingskriterium Laveste pris:

Entreprenør Tilbudspris i kr. eks. mva.
Christie Opsahl 332.670.560
Implenia Norge 333.337.315
China Communications Construction Company 346.998.040
Consto Anlegg Nord 348.891.811

Samlet oppsummering:

Entreprenør Poeng
Implenia Norge 9,98 poeng
Christie & Opsahl 9,40 poeng
China Communications Construction Company 9,33 poeng
Consto Anlegg Nord 9,22 poeng

Implenia Norge var noe dyrere enn laveste tilbud, men scorer klart best på plan for gjennomføring.

Implenia Norge er tildelt kontrakten. Fylket opplyser at prisene som er oppgitt er uten mva og med regningsarbeid, så de gjenspeiler ikke nøyaktig kontraktsprisen.

Her skal den nye veien gå over en gammel gruvegang, fra den tid det var sølv å hente ut fra fjellet i Grane. Åpningen tettes med steinblokker og betongforsterket steinfylling.
Les også

Bygger ny E6 ved Norges nest største sølvgruve

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.