Etter at fylkesvegadministrasjonen ble skilt ut fra Statens vegvesen og lagt inn under de nye fylkeskommunene, må hver enkelt fylkeskommune finne ut hvordan de vil organisere driften av vegnettet sitt. Fem av dagens driftskontraker i Innlandet går fram til 1. september 2020, forteller Innlandet i en pressemelding.
Etter denne datoen vil fylkesvegene i kontraktsområdene Nord-Gudbrandsdalen, Sør-Gudbrandsdalen, Nord-Østerdalen, Sør-Østerdalen og Trysil-Engerdal-Rendalen bli driftet i regi av fylkeskommunen, atskilt fra Vegvesenets riksvegkontrakter.
Vegvesenet: Fortsatt fare for flom, skred og stengte veier
Bort fra rundsum
De nye driftskontraktene i Innlandet vil i større grad betale for faktisk utført arbeid, så lenge arbeidet er i tråd med vegeierens overordnete mål for vegene. Oppgjøret blir i mindre grad basert på rundsummer. Byggherren vil ha en aktiv rolle ved gjennomføringen av kontraktene, som legger opp til tett samhandling i hele kontraktsperioden.
– På denne måten ønsker vi å ta en større del av risikoen ved å drifte fylkesvegnettet, særlig med tanke på vinterdrift, sier samferdselssjef Aud M. Riseng i Innlandet fylkeskommune. –Vi ønsker å bidra til at entreprenører utfører de riktige tiltakene, til rett tid. En stor del av arbeidet blir derfor kompensert gjennom oppgjør basert på avtalte måneds- og timepriser.
Uværet: – Vurder om reisen er nødvendig
Færre konflikter
Ved å legge om profilen på driftskontraktene på denne måten håper Innlandet fylkeskommune at det blir færre konflikter mellom byggherre og entreprenør. Kontraktene blir også enklere å regne på, og driftsentreprenørene slipper å legge inn generell kompensasjon for risiko.
Fylkeskommunen har utviklet en egen standard for entreprenører som vil være med og konkurrere om driftskontraktene til Innlandet. Den gir beskrivelser og viktige føringer for hvordan byggherren ønsker at arbeidet skal utføres. Dokumentet «Operativ standard for Innlandet» (OSI) er tilgjengelig for entreprenørene på Innlandet fylkeskommune sin nettside.
Selve konkurransegrunnlaget for de fem nye driftskontraktene blir lagt ut i databasen Doffin i midten av mars. Konkurransegrunnlaget vil inneholde nærmere beskrivelser av geografiske forhold, brøyteroder, krav til mannskap og utstyr osv. for hvert enkelt kontraktsområde.
Vil etablere ny flyfaglinje på Østlandet: – Vi trenger kompetansen
Nye miljøkrav
Innlandet fylkeskommune ønsker å påføre klimaet så lite skade som mulig i forbindelse med bygging, drift og vedlikehold av fylkesvegene. Derfor stiller de nye driftskontraktene krav til begrenset utslipp av partikler og skadelige klimagasser fra kjøretøy og maskiner som brukes til drift og vedlikehold.
– Det er kort tid til de nye kontraktene begynner å løpe, sier Aud M. Riseng. – Derfor gir vi de nye driftsentreprenørene ett år til å tilpasse maskinparken sin til de nye miljøkravene våre.
Filmer og politiske dokumenter ble undersøkt: Ny teknologi er alltid med i fremtidsvisjoner