Direktoratet bekrefter konklusjonen i sin endelige plan overfor VG.
Planen har vært ute til høring, og avgjørelsen tas til tross for store protester fra distriktene. Ifølge avisa har direktoratet ikke gjort noen særlige endringer i framdriftsplanen.
– Med de rammene som ligger til grunn for handlingsprogrammet, har vi ikke sett noen mulighet til å fremskynde Intercity fra det som lå i høringsutkastet, sier kommunikasjonssjef Svein Horrisland i Jernbanedirektoratet.
For litt over ett år siden vedtok Stortinget at det skal bygges dobbeltsporet jernbane mellom de sentrale byene på Østlandet innen 2024. Bane Nor har konkludert med at dette er urealistisk, og Jernbanedirektoratet så ingen grunn til å overprøve denne vurderingen da forslaget ble sendt på høring i april i år.
Forslaget innebar utsettelse av dobbeltspor til Fredrikstad med tre år, Hamar med to år og Hønefoss med fire år.
Det er Samferdselsdepartementet og regjeringen som tar den endelige avgjørelsen i saken, men trolig blir det ingen store endringer fra det Jernbanedirektoratet har gått inn for.
NHO: Svekket forutsigbarhet
NHO er både overrasket og skuffet over avgjørelsen til Jernbanedirektoratet. Forutsigbarheten for næringslivet blir svekket, ifølge hovedorganisasjonen.
– For det første er det svært uheldig at Jernbanedirektoratet sår tvil om planene for gjennomføring som er lagt i Nasjonal Transportplan (NTP), sier avdelingsdirektør Per Øyvind Langeland i en kommentar til NTB.
– For det andre er det oppsiktsvekkende at Jernbanedirektoratet kun en drøy uke etter høringsfristen fastsetter noe som innebærer utsettelser av Intercity. Det til tross for mange tydelige innspill fra NHO, fylker og andre om viktigheten av å opprettholde framdriften. Høringen fremstår i så måte som en skinnprosess, sier han videre.
Ap og SV reagerer
Jernbanedirektoratets avgjørelse viser at det ikke lenger er Stortinget som bestemmer over jernbaneutbyggingen i Norge, ifølge Arbeiderpartiet.
– Dette er triste nyheter for togpendlerne på Østlandet som i årevis har vært forespeilet et bedre togtilbud. Det er oppsiktsvekkende og viser nok en gang at vi har en jernbane i Norge uten politisk styring. Det er altså ikke Stortinget som bestemmer over jernbaneutbyggingen i Norge lenger, sier Sverre Myrli, partiets samferdselspolitiske talsperson.
SV mener befolkningen på Østlandet er ført bak lyset.
– Byggepress i anleggsbransjen brukes som en unnskyldning for å utsette det viktigste jernbaneprosjektet i Norge. Den typen problemer møter visst nok aldri motorveiene på. En løsning er å prioritere jernbanen foran motorveiene. Regjeringen fører isteden en gammeldags og miljøfiendtlig miljøpolitikk for Østlandet, sier transportpolitisk talsmann Arne Nævra.
Intercity-triangelet
For litt over ett år siden vedtok Stortinget at det skal bygges dobbeltsporet jernbane mellom de sentrale byene på Østlandet innen 2024.
Bane Nor har konkludert med at dette er urealistisk, og Jernbanedirektoratet så ingen grunn til å overprøve denne vurderingen da forslaget ble sendt på høring i april i år. Forslaget innebar utsettelse av dobbeltspor til Fredrikstad med tre år, Hamar med to år og Hønefoss med fire år.
Det er Samferdselsdepartementet og regjeringen som tar den endelige avgjørelsen i saken, men trolig blir det ingen store endringer fra det Jernbanedirektoratet har gått inn for.