Ny sykkelvei med fortau langs rikvei 36 ble offisielt åpnet i går.
– Med dette prosjektet for myke trafikanter er Herøye blitt et bedre sted å bo, sa fylkesordfører Terje Riis-Johansen da han klippet snora og offisielt åpnet den nye sykkelveien med fortau langs riksvei 36 Herøyavegen.
Norge er et forbilde innen sirkulære løsninger for plast
Et Bypakke Grenland-prosjekt
Arbeidet med den nye sykkelveien med fortau startet i september i 2020. Strekningen er på totalt 860 meter, og det er bygd sykkelvei med bredde på tre meter og fortau med bredde på to meter. Fortau på andre siden av riksveien er også utbedret over store deler av strekningen, skriver Vegvesenet i en melding.
– Det har vært et krevende prosjekt med mange utfordringer underveis, forklarte byggeleder Jon Krogstad Bøe i Statens vegvesen.
– I oppstarten så vi det som en stor utfordring med alle skolebarna som skulle forbi anlegget. Vi har hatt en god dialog med Klevstrand skole, spesielt i starten med informasjonsmøter og fremvisning av maskiner og deres blindsoner, forklarer Bøe.
Sykkelveien med fortau er et samarbeid mellom Statens vegvesen og Bypakke Grenland. Også Porsgrunn kommune har vært med ved å fornye sitt vann-, spillvann- og overvannsanlegg langs traseen.
Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt
Vært utfordrende med smalt anleggsområde
Heller ikke dette prosjektet har kommet utenom utfordrende grunnforhold.
– Vi har satt ned spunt over en strekning for å holde på riksveien mens overvannsrør er lagt. Videre er det sprøytet betong på eksisterende skråning som så er stagforankret for å få etablert vann- og spillvannsledninger og betongmur. Det er også etablert en lettfylling for å unngå fremtidige setninger, forteller Jon Krogstad Bøe.
Ledninger som før hang i lufta, er nå lagt i bakken. Veien har fått nytt gatelys, og det er også etablert rassikring for skummel skråning opp mot Stridsklev. Flere direkte avkjørsler ut i riksveien er fjernet, og mange nærliggende smågater er utbedret og fått ny asfalt. Fortau på andre siden av riksvei 36 er også delvis nytt og delvis utbedret.
– Kanskje den største utfordringen i dette prosjektet har vært det smale anleggsområdet og høy trafikk. Det er gjennomsnittlig 14.000 bilister som kjører denne veien i døgnet, og det er høy andel tungtrafikk. Det har ført til at det i noen perioder har vært nødvendig med lysregulering. Dette har igjen ført til endel kø og trafikklekkasje til boligområder på Herøya. Det har ikke vært noen god følelse, sa Bøe under åpningsmarkeringen.
Ny rapport: De rikeste vil få mest glede av Fornebubanen
Takket entreprenør
Arbeidet med sykkelveien med fortau har blitt utført av Marthinsen & Duvholt.
– Det er jobbet cirka 38.000 timer i prosjektet uten alvorlige skader. Det er veldig bra, sa byggelederen og la til at naboer har vært veldig tålmodige selv om mange har hatt anlegget svært nært innpå seg.
Selv om snora nå er klippet og syklister og fotgjengere kan ta det nye anlegget i bruk, vil det være noen arbeider som vil bli utført våren 2022. Dette er blant annet noe asfaltering, komplett veimerking av sykkelvei og riksvei, og noe grøntarbeider som ikke er egnet nå på vinteren. I tillegg skal prosjektet utrede støytiltak for ti boliger langs traseen.
Slik kan KI finne mikroskopiske fossiler