Begge selskapene sendte ut nyhetsmeldinger om kjøpet fredag morgen. De er blitt enige om en verdi på Rolls-Royce-selskapet på 5,3 milliarder kroner, men den endelige kjøpesummen er ikke bestemt.
– Maritim industri har de siste årene opplevd krevende markedsforhold, og selv om det fortsatt er usikkerhet, forventer vi at markedet står overfor vekst hvor teknologi og innovasjon vil være sentrale drivere, sier styreleder Eivind Reiten i Kongsberg Gruppen ASA i børsmeldingen.
Ansatte kjempet
De ansatte i Rolls-Royce har vært på Stortinget og i Nærings- og fiskeridepartementet flere ganger i håp om å få støtte til samt å legge til rette for å finne en seriøs eier.
Rolls-Royce i Norge var redd for å få en eier som hadde for lik portefølje. De fryktet det kunne medføre nedtrapping av deres aktiviteter.
Hovedtillitsvalgt for Tekna i Rolls-Royce, André S. Angelfoss, er veldig fornøyd.
– I utgangspunktet er dette veldig positivt. Vi får en eier som har fokuset i Norge. Vi tror det er godt for norske arbeidsplasser, sier Angelfoss til TU.
Nå er de ansatte spente på se detaljene i det videre forløpet. Tekna-ansatte tror at det er mer komplementær enn konkurrerende områder.
– Vi må få overblikk over hvor vi er komplementære og se hvordan det best kan løses, sier Angelfoss.
Intern konkurranse
Rolls-Royce har brukt mange år på å bygge opp egen kompetanse og system for DP – dynamisk posisjonering.
Moderne DP ble så å si «funnet opp» på Kongsberg. Broløsninger og autonomi er også to overlappende aktiviter.
Kongsberg og Rolls-Royce er begge internasjonalt ledende innen autonomi.
Leder for Forening for Autonome Skip, NFAS, Ørnulf Rødseth, tror oppkjøpet vil bety en dramatisk styrking av det norske miljøet for autonome skip.
– Dette er positivt for den norske klyngen og vår spisskpompetanse, sier Rødseth til TU.
Inntil nå har Norge hatt tre store bedrifter inne autonomi, Kongsberg, Rolls-Royce og Wärtsilä. Alle med base i Norge, men også med forgreninger til Finland for de to sistnevnte.
Rolls-Royce-ansatte tidligere i år: - Vi har ingen garanti for at bedriften ikke selges stykkevis og delt
Må hente kapital
Rolls-Royce Commercial Marine har om lag 3.600 ansatte og hadde en omsetning på om lag 8,9 milliarder kroner i fjor. Kongsberg Gruppen har 7.000 ansatte og omsatte i fjor for 14,5 milliarder kroner.
Det delvis statseide konsernet sier det skal hente inn ny kapital for å finansiere salget. Staten eier 50,1 prosent av Kongsberg Gruppen. Nærings- og fiskeridepartementet opplyste fredag morgen at det vil bidra med 2,5 milliarder for finansiere kjøpet.
Til Stortinget
– Dette er viktig sak for Kongsberg Gruppen, Rolls-Royce Commercial Marine og den norske maritime næringen. Begge selskapene er i dag verdensledende på sine områder. De har mange ansatte i Norge, samtidig som de har bred internasjonal virksomhet, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).
Han sier videre at beslutningen om oppkjøpet og kapitalutvidelsen er styrets beslutning. Tilskuddet fra staten er avhengig av å få tilslutning fra Stortinget.