I januar i år kunne Nye Veier opplyse at fem grupperinger var kvalifisert til å konkurrere om utbyggingen av E6-strekningen Storhove-Øyer.
Nå er konkurransen avlyst.
«Konkurransen om hvem som får bygge E6 Storhove-Øyer for Nye Veier er avlyst, fordi utbyggingsselskapet ikke har mottatt tilbud som tilfredsstiller kravene i anbudsdokumentene. Konkurransen lyses ut på nytt i månedsskifte oktober/november i år,» skriver Nye Veier i en pressemelding.
– Vi fikk inn kun ett tilbud, fra JV Implenia/Roadbridge. Det tilbudet hadde vesentlige forbehold som gjorde at vi måtte avvise tilbudet, opplyser Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked i Nye Veier, til Veier24.
E6-strekningen mellom Storhove i Lillehammer og Hunderfossen i Øyer består av 9,6 kilometer med firefelts motorvei, inkludert ny toløpstunnel på cirka 2,6 kilometer forbi Fåberg.
Det kostet dyrt å vente på søknadssvar: – Mange millioner kroner og utallige søvnløse netter
Lyses ut på nytt i oktober/november
– Konkurransen blir lyst ut på nytt i månedsskiftet oktober/november i år, og vi planlegger kontraktsignering til sommeren. Nå tar vi med oss ny kunnskap og de nylig vedtatte reguleringsplanene inn i en ryddig konkurranse uten planrisiko, sier Bjørn Børseth i pressemeldingen.
Delstrekningen E6 Storhove-Øyer inngår i utbyggingen av 43 kilometer med firefelts motorvei mellom Moelv og Øyer. Prosjektet er delt i tre kontrakter, og det er den nordligste kontrakten som nå skal lyses ut på nytt.
Disse fem grupperingene var prekvalifisert til konkurransen i januar i år:
- AF Gruppen/Norconsult
- Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad og Metrostav/ÅF Engineering
- COMSA S.A.U/SWS Engineering
- Arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Roadbridge Holding/Sweco Norge
- NCC Norge/Multiconsult og NCC AB
Bygger ny E6 ved Norges nest største sølvgruve