E6 STORHOVE-ØYER

Nye Veier avlyser konkurransen om E6 Storhove-Øyer: Fikk bare ett tilbud - og det måtte avvises

Utbyggingsselskapet har ikke fått noe tilbud som tilfredsstiller kravene.

Dagens E6 langs Mjøsa.
Dagens E6 langs Mjøsa. Foto: Nye Veier
28. sep. 2020 - 13:15

I januar i år kunne Nye Veier opplyse at fem grupperinger var kvalifisert til å konkurrere om utbyggingen av E6-strekningen Storhove-Øyer.

Nå er konkurransen avlyst.

«Konkurransen om hvem som får bygge E6 Storhove-Øyer for Nye Veier er avlyst, fordi utbyggingsselskapet ikke har mottatt tilbud som tilfredsstiller kravene i anbudsdokumentene. Konkurransen lyses ut på nytt i månedsskifte oktober/november i år,» skriver Nye Veier i en pressemelding.

– Vi fikk inn kun ett tilbud, fra JV Implenia/Roadbridge. Det tilbudet hadde vesentlige forbehold som gjorde at vi måtte avvise tilbudet, opplyser Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked i Nye Veier, til Veier24.

E6-strekningen mellom Storhove i Lillehammer og Hunderfossen i Øyer består av 9,6 kilometer med firefelts motorvei, inkludert ny toløpstunnel på cirka 2,6 kilometer forbi Fåberg.

E39 nord for Lyngdal blir en del av driftskontrakten når veien åpner til sommeren. En stolpe til veilys er under montering på Kvellandsbrua i oktober i fjor. Fv. Marek Pawlowski og Lukas Skotnicki.
Les også

Nye Veier med nytt oppdrag til 400 millioner

Lyses ut på nytt i oktober/november

Strekningen Storhove-Øyer er den nordligste delen av Nye Veiers prosjekt E6 Moelv-Øyer. <i>Illustrasjon:  Nye Veier</i>
Strekningen Storhove-Øyer er den nordligste delen av Nye Veiers prosjekt E6 Moelv-Øyer. Illustrasjon:  Nye Veier

– Konkurransen blir lyst ut på nytt i månedsskiftet oktober/november i år, og vi planlegger kontraktsignering til sommeren. Nå tar vi med oss ny kunnskap og de nylig vedtatte reguleringsplanene inn i en ryddig konkurranse uten planrisiko, sier Bjørn Børseth i pressemeldingen.

Delstrekningen E6 Storhove-Øyer inngår i utbyggingen av 43 kilometer med firefelts motorvei mellom Moelv og Øyer. Prosjektet er delt i tre kontrakter, og det er den nordligste kontrakten som nå skal lyses ut på nytt.

Disse fem grupperingene var prekvalifisert til konkurransen i januar i år:

  • AF Gruppen/Norconsult
  • Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad og Metrostav/ÅF Engineering
  • COMSA S.A.U/SWS Engineering
  • Arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Roadbridge Holding/Sweco Norge
  • NCC Norge/Multiconsult og NCC AB
Ifølge Vegvesenets geolog har fjellmasser langs 30-40 meter av skogsbilveien sklidd ut. Bildet ble tatt lørdag 8. februar.
Les også

Opprydding etter E6-raset: – En krevende operasjon

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.