E6 STORHOVE-ØYER

Nye Veier avlyser konkurransen om E6 Storhove-Øyer: Fikk bare ett tilbud - og det måtte avvises

Utbyggingsselskapet har ikke fått noe tilbud som tilfredsstiller kravene.

Dagens E6 langs Mjøsa.
Dagens E6 langs Mjøsa. Foto: Nye Veier
28. sep. 2020 - 13:15

I januar i år kunne Nye Veier opplyse at fem grupperinger var kvalifisert til å konkurrere om utbyggingen av E6-strekningen Storhove-Øyer.

Nå er konkurransen avlyst.

«Konkurransen om hvem som får bygge E6 Storhove-Øyer for Nye Veier er avlyst, fordi utbyggingsselskapet ikke har mottatt tilbud som tilfredsstiller kravene i anbudsdokumentene. Konkurransen lyses ut på nytt i månedsskifte oktober/november i år,» skriver Nye Veier i en pressemelding.

– Vi fikk inn kun ett tilbud, fra JV Implenia/Roadbridge. Det tilbudet hadde vesentlige forbehold som gjorde at vi måtte avvise tilbudet, opplyser Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked i Nye Veier, til Veier24.

E6-strekningen mellom Storhove i Lillehammer og Hunderfossen i Øyer består av 9,6 kilometer med firefelts motorvei, inkludert ny toløpstunnel på cirka 2,6 kilometer forbi Fåberg.

Karls Aiwerioba i midten har ventet lenge på avklaring på å få avklart om Aquastorm holder vann. Her er han sammen med medutviklerne Nils Wilhelmsen (t. h.) og Tan Thanh Nguyen i 2019.
Les også

Det kostet dyrt å vente på søknadssvar: – Mange millioner kroner og utallige søvnløse netter

Lyses ut på nytt i oktober/november

Strekningen Storhove-Øyer er den nordligste delen av Nye Veiers prosjekt E6 Moelv-Øyer. <i>Illustrasjon:  Nye Veier</i>
Strekningen Storhove-Øyer er den nordligste delen av Nye Veiers prosjekt E6 Moelv-Øyer. Illustrasjon:  Nye Veier

– Konkurransen blir lyst ut på nytt i månedsskiftet oktober/november i år, og vi planlegger kontraktsignering til sommeren. Nå tar vi med oss ny kunnskap og de nylig vedtatte reguleringsplanene inn i en ryddig konkurranse uten planrisiko, sier Bjørn Børseth i pressemeldingen.

Delstrekningen E6 Storhove-Øyer inngår i utbyggingen av 43 kilometer med firefelts motorvei mellom Moelv og Øyer. Prosjektet er delt i tre kontrakter, og det er den nordligste kontrakten som nå skal lyses ut på nytt.

Disse fem grupperingene var prekvalifisert til konkurransen i januar i år:

  • AF Gruppen/Norconsult
  • Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad og Metrostav/ÅF Engineering
  • COMSA S.A.U/SWS Engineering
  • Arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Roadbridge Holding/Sweco Norge
  • NCC Norge/Multiconsult og NCC AB
Her skal den nye veien gå over en gammel gruvegang, fra den tid det var sølv å hente ut fra fjellet i Grane. Åpningen tettes med steinblokker og betongforsterket steinfylling.
Les også

Bygger ny E6 ved Norges nest største sølvgruve

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.