Fredag 12.03 ble politiet varslet om at en lastebil med kran hadde kollidert med en gangbro på E16 mellom Skui og Sollihøgda i Bærum kommune. Siden har E16 vært stengt i begge retninger.
– Det vil trolig ta cirka fire timer til før veien kan åpnes, og dette er et usikkert estimat, sa Arne Nyhus i Statens vegvesen til Budstikka rett før klokken 16.30.
I 20-tiden fortalte Marita Aune, operasjonsleder i Oslo politidistrikt, til TU at broelementet var fjernet og lastebilen frigjort. De ville vente med åpning til alt er ryddet, etter planen mellom 20.30 og 21.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
21.05 meldte Vegtrafikksentralen at veien er åpen igjen.
Trøbbel med strømkabel
Da TU var på stedet i 15-tiden fredag, ble det brukt gravemaskin til å lokalisere en strømkabel som gikk i bakken langs veien.
Det nedrevne broelementet hadde falt ned og lå med ene enden bare få centimeter fra strømkabelen, og kunne ikke løftes før denne var lokalisert.
![Kranskipet «Orion» er laget for å installere havvindturbiner. Kranen skulle løfte 5500 tonn under en test i Tyskland, men tålte ikke mer enn 2600 tonn.](https://images.gfx.no/130x87/2832/2832606/Skjermbilde%25202024-03-12%2520kl.%252011.42.02.png)
Kjempekran knakk: DNV risikerer millionkrav
I 18-tiden meldte Budstikka om at en mobilkran hadde løftet broelementet av lastebilen.
Bekrefter at kranen veltet broen
At det var kranen på lastebilen som bidro til å rive ned brua, bekreftes til TU av May Bente Hiim Sindre, prosjektleder i Statens vegvesen for den nærliggende motorveiutbyggingen E16-Bjørum-Skaret.
Hun bekrefter også at kranbilen er tilknyttet veiprosjektet.
– En kran på en lastebil har tatt opp i brua, og brua har sklidd av. Kranbilen har vært i arbeid på E16, men hadde avsluttet sitt arbeid og var på retur, skriver hun i en e-post.
Prosjektlederen besvarer ikke TUs spørsmål om hvorvidt sjåføren kan ha glemt å ta ned kranen.
![En kranbil kolliderte med en gangbro på E16 ved Sollihøgda i Bærum, Viken. <i>Foto: Mona Strande</i>](https://images.gfx.no/780x/2756/2756643/20230203_150557.jpg)
Bekrefter at kranen ikke var tatt ned
Operasjonsleder Aune i Oslo politidistrikt, kan imidlertid bekrefte at kranen ikke var senket da kjøretøyet kolliderte med brua.
Aune sier at det ikke står noe om årsaken til ulykken i deres logg , og at forklaringen fra sjåføren ennå ikke er loggført av trafikkpolitet. Men hendelsesforløpet er klart, ifølge operasjonslederen:
– Det er krana som har revet gangbrua, det viser også bildene fra stedet tydelig. Men årsaken til at den sto oppe, om det ikke var mulig å få den ned, eller om det var andre årsaker, det må vi svare på senere, sier Aune til TU i 20-tiden fredag kveld.
![Fellesprosjektet ny E16 og jernbane Arna-Stanghelle utenfor Bergen er regjeringens nest mest kostbare NTP-lovnad så langt.](https://images.gfx.no/130x87/2742/2742771/Skjermbilde%25202022-10-06%2520kl.%252015.07.03.png)
Dette er milliardprosjektene