Planen omfatter fire kilometer av riksvei 7 fra Ørgenvika i Krødsherad kommune til Lindelien i Flå kommune. På en del av strekningen i Krødsherad er det planer om å bygge en tunnel på om lag en kilometer. Ellers vil veien følge dagens trase langs Krøderen, skriver Vegvesenet i en melding.
Riksvei 7 Sokna-Ørgenvika mellom Ringerike og Krødsherad åpnet sommeren 2014. Når strekningen Ørgenvika-Lindelien kan komme til bygging er ennå usikkert, men det kan få en nærmere avklaring når ny NTP legges fram i mars i år.
Riksvei 7 Ørgenvika-Lindelien ligger foreløpig inne med en ramme på 300 millioner kroner i inneværende periode, men det er ikke tildelt budsjett for gjennomføring. At begge vertskommunene nå har sagt ja til Statens vegvesen sitt forslag til reguleringsplan er en milepel.
Det er også et stort skritt videre for realisering av veistrekningen, som i dag har et markert sprang i standarden ved overgangen fra den nye veien fram til Ørgenvika.
Planen vil gjøre veien mer trafikksikker og utbedre den tekniske tilstanden, blant annet forbi Miganberget, som er utsatt for steinsprang og isproblemer.
Flå kommunestyre påpeker i vedtaket at veistandarden burde vært enda bedre og mer framtidsrettet, og savner tydeligere hensyn til en eventuell Vegpakke Hallingdal hvor det arbeides med å få aksept for riksvei 7 som hovedvei i NTP.
Uværet: – Vurder om reisen er nødvendig