BRUER

Kvikkleire i området: Åpningen av midlertidig bru i Fredrikstad er utsatt

Kvikkleire i området gjør det nødvendig å kontrollregne vekten på tilførselsrampene til den midlertidige brua på nytt.

Statens vegvesen må kontrollregne på vekten av massene og stabiliteten på tilførselsrampene til den midlertidige brua for Moumbekken bru.
Statens vegvesen må kontrollregne på vekten av massene og stabiliteten på tilførselsrampene til den midlertidige brua for Moumbekken bru. Foto: Kim Eirik Kongshaug/Statens vegvesen
23. aug. 2022 - 15:27

Statens vegvesen utsetter altså åpninga av brua som midlertidig skal erstatte Moumbekken bru på riksveg 22 i Fredrikstad.

Det skriver etaten i en pressemelding. 

– Vi hadde håpet å åpne den midlertidige brua i dag, men siden Moumbekken bru ligger i et område med ustabile masser, vil vi beregne massene vi har tilført, enda en gang for å være helt trygge på at de blir liggende stabilt, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen i meldingen.

Brua som skal erstatte Moumbekken bru for en periode, er lagt oppå den eksisterende brua. Den midlertidige brua blir dermed liggende høyere enn den eksisterende, som betyr at det må bygges tilførselsramper i hver ende.

Tilførselsrampene blir bygd opp av masser som til slutt asfalteres. Dette betyr ekstra vekt mot underlaget, som altså består av kvikkleire. 

– For å sjekke at massene vi har tilført ikke er for tunge og kan rokke ved den ustabile grunnen, vil vi gjøre nye beregninger, og om nødvendig bytte dem ut med lettere masser, sier Eiterjord.

Åpningstidspunktet for den midlertidige Moumbekken bru er dermed usikkert per nå. Alt kommer an på om massene må skiftes ut med lettfylling eller ikke. Dette håper Eiterjord å få klarert i kveld, eventuelt i morgen tidlig.

Moumbekken bru er blant de 14 fagverksbruene i tre som ble stengt for trafikk i forrige uke i påvente av svar på hvorfor Tretten bru kollapset. To av de stengte bruene blir erstattet av midlertidige bruer: Moumbekken bru i Fredrikstad og Tveit bru i Valdres.

Prosjektleder i Statens Vegvesen Anne-Lene Gillebo og prosjektleder i Skanska Eilev Lilleland på befaring i Høviktunnelen.
Les også

Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.