Aldri har det vært færre som omkom i januartrafikken. Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall, skriver etaten i en pressemelding.
– I 2021 hadde vi de laveste dødstallene i Norge siden 40-årene, og januar fortsetter i samme spor, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for Trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
Mann døde på elsparkesykkel – nå kommer nye regler
Det var en eldre bilfører på Toten og en ung mann på elsparkesykkel i Stavanger som mistet livet i januartrafikken.
Dødsulykken på elsparkesykkel er den fjerde i sitt slag. Denne våren kommer det nye regler for bruk av slike kjøretøy.
– De siste årene har skadetallene knyttet til elektriske sparkesykler vært svært høye. Ferdes du på en elsparkesykkel er risikoen for ulykke mye høyere enn for sykler generelt. Er du ute om natten eller kvelden øker risikoen ytterligere, sier Ranes i meldingen.
Derfor kommer det nye regler for kjøring med elsparkesykkel denne våren.
– Det blir både promillegrense, aldersgrense og hjelmpåbud. Vi forventer at dette bidrar til økt sikkerhet både for brukere av slike kjøretøy og deres medtrafikanter, sier hun.
Sju ganger så mange døde for ti år siden
For ti år siden var bildet et annet enn i 2022. Da døde 15 personer i januartrafikken, sju ganger så mange som i januar i år.
– Denne nedgangen viser at vårt arbeid med nullvisjonen og søkelyset på de mest alvorlige ulykkene gir resultater, sier Guro Ranes.
Dødsulykken i Sandvika: Autovern var ikke testet for påkjørsler i rett vinkel