Lesja Bulldozerlag skal bygge fangvoll ved E6 i Drivdalen

Av de ti tilbyderne i konkurransen om bygging av skredsikringstiltaket for E6 Drivdalen, så ble det Lesja Bulldozerlag som fikk oppdraget.

Her er området der fangvollen skal bygges, den blir cirka 240 meter lang.
Her er området der fangvollen skal bygges, den blir cirka 240 meter lang. Foto: Ole-Andre Helgaas/Statens vegvesen
18. aug. 2023 - 12:40

Arbeidet starter i høst.

Dette skal gjøres

Det skal etableres en fangvoll på østsiden av E6 ved Vårstigen rasteplass i Drivdalen.

Byggeleder Sondre Berger i Statens vegvesen. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Byggeleder Sondre Berger i Statens vegvesen. Foto:  Statens vegvesen

– Prosjektet omfatter graving og masseflytting. Bakgrunnen for prosjektet er et større steinsprang som gikk i området høsten 2021. Da endte flere store blokker på vegen, sier byggeleder Sondre Berger i Statens vegvesen i en pressemelding.

I etterkant av stenspranget høsten 2021 ble det gjort en geologisk vurdering av strekningen, hvor det ble registrert et løst parti i berget rett overfor Vårstigen. Anbefalingen fra geolog var å etablere en skredsikringsvoll, og at dette tiltaket burde prioriteres først, forteller Berger.

Sikkerheten må ivaretas

Det er flere steder i Drivdalen det har kommet skred og steinsprang gjennom årene. På en strekning på cirka 17 kilometer mellom Vårstigen og Klevan er det registrert over 60 skred og steinsprang de siste 20 årene.

– Nå får vi tatt området ved rasteplassen, og det er etterlengtet. Det vil bli lagt stor vekt på sikkerhet i gjennomføringen av dette tiltaket, både for trafikantene og de som skal utføre arbeidet, sier Berger.

I forbindelse med arbeid i rasfarlig område er det anskaffet InSAR-overvåkning. Denne teknologien skal gi et forvarsel før større skred oppstår, og leveres av Skred AS.

Disse leverte tilbud

Statens vegvesen Drift og vedlikehold mottok tilbud fra følgende entreprenører:

Tilbyder

Tilbud i kr. eks. mva. 

Lesja Bulldozerlag

4 962 000,00

Stian Brenden

5 300 000,00

Oppdal Maskinkompani

6 012 683,00

Erling Rolstad

6 873 275,00

AHSCO ENTREPRENØR

7 203 745,00

Åge Haverstad

7 261 519,80

Anlegg og Entreprenørservice AOES

7 557 088,88

Winsnes Maskin & Transport

7 793 309,00

X Anlegg

8 845 390,00

Austad Maskinstasjon

10 413 050,00

Lesja Bulldozerlag er valgt på bakgrunn av laveste tilbudssum, som er tildelingskriteriet i denne konkurransen. Tilbudene er kontrollert og meddelt tilbyderne, nå gjenstår karensperioden før kontrakten kan signeres.

Skal lyse ut bergsikringskontrakt

I løpet av uværet Hans var det utgliding av den ene kjørebanen ved Granmo Camping, ved Vårstigen sør kom det et jordskred som gikk over begge kjørefelt og ved Vårstigen to kilometer lengre nord kom det et jord- og steinskred fra terrenget over bergskjæringa.

Vis mer

– Det jobbes i tillegg med å lyse ut en bergsikringskontrakt som også vil omfatte E6 Drivdalen. Gjennom den kontrakten kan vi gjøre ytterligere tiltak på strekningen i tillegg til fangvollen som skal bygges i høst, sier seksjonssjef Anni Kari Pedersen.

E6 Drivdalen er et spesielt område og en spesiell strekning, understreker Pedersen.

– Når det skal bygges i en nasjonalpark, må Statens vegvesen må ha dispensasjon for alle tiltak som gjøres. Kravene er naturligvis strenge. For eksempel må massene stamme fra nasjonalparkens område og må være fri for fremmede arter, og det blir strenge krav for anleggsdriften.

Styrken er at området er godt kartlagt gjennom en egen naturfarevurdering, og det er gjort omfattende registreringer via drone.

– Vi vil komme tilbake med mer informasjon om oppstartsdato, anleggsgjennomføring og trafikkavvikling når vi har gjennomført samhandling med valgt entreprenør, sier Berger.

E16 ved Løkjisberget Vestre Slidre i Valdres, før utbyggingen.
Les også

Ruster opp E16: Her kommer det en skjæring på 36 meter

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.