– Etter å ha gjennomført spesialinspeksjon, analyser av inspeksjonsresultatene og omfattende kontrollberegninger med tredjepartskontroll er vi nå helt trygge på at Majorplassen bru kan gjenåpnes for ordinær trafikk, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen i en pressemelding.
Majorplassen bru er en fagverksbru i tre. Den er 50 meter lang og i ett spenn. Brua er klassifisert for 10 tonn aksellast og en totalvekt på inntil 60 tonn (bæreevneklassifisering 10/60).
Ny 13 kilometer E134 gjennom Kongsberg ble bygd i perioden 2015–2020. Majorplassen bru åpnet 23. juni 2016.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Statens vegvesen leder på vegne av alle veieierne prosessen med inspeksjoner, beregninger og vurderinger av de 14 fagverksbruene i tre som ble stengt i august etter at Tretten bru falt ned.
For disse fire skogsveibruene på det kommunale vegnettet pågår fortsatt arbeid med kontrollberegninger: Statsrådveien bru, Fjell-Leet bru og Blakkesrud bru (alle i Eidsvoll), og Skytebanen bru over E6 (Grane).
![Fornøyde prosjektledere og byggeledere i Statens vegvesen. Fra venstre: Terje Nystrøm, John Kjeken, May Bente Hiim Sindre, Øyvind Storløkken og Tom Heldal Larsen.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836411/Foto%25202.jpg)
Nå er bruene støpt ferdig på ny E16 over Sollihøgda