– Vi jobber for at alle nye biler som blir solgt i 2025 er nullutslippsfrie. Med de utslippsreduksjonene det vil gi, kan Statens vegvesen kutte 300 millioner kroner i utbyggingen av ventilasjonsanlegget i den nye Rogfast-tunnelen, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.
Statens vegvesen gikk gjennom kostnadene for E39 Rogfast i fjor.
– Med mindre utslipp fra biler trenger vi mindre ventilasjon enn før. Jeg vil understreke at selv om det blir mindre ventilasjon, så går det ikke utover branntryggheten i Rogfast. Det er svært viktig for en så lang tunnel. Samtidig håper vi at reduksjonene i utslipp fra bilene kan føre til kutt i andre tunneler i framtiden, sier samferdselsministeren i meldingen.
Avdekket over 1800 regelbrudd – kastes ut av milliardprosjekt
Rogfast klar til bygging
Gjennomgangen av kostnadene i fjor viste at Rogfast blir dyrere. Stortinget vedtok å øke den statlige delen i prosjektet fra 21,4 prosent til 40 prosent. Den nye kostnadsrammen er på 24,8 milliarder kroner, mot tidligere 20,8 milliarder kroner.
– Vi har nå bekreftet overfor Statens vegvesen at de kan fortsette med byggingen av Rogfast. Etter at Stortinget gikk med på kostnadsøkningen, har vi sendt Vegvesenet brev for å fullføre den formelle prosessen. Statens vegvesen kan nå starte med å lyse ut kontrakter i prosjektet, sier Hareide.
Statens vegvesen avlyste den første kontrakten i prosjektet, etter at tilbudet var høyere enn forventet. Selv om prosjektet totalt sett har blitt dyrere, har Statens vegvesen kommet med en rekke kutt. Blant annet er det kuttet 300 millioner kroner i ventilasjon.
– Rogfast er et av de største samferdselsprosjektene i Norge. Det binder sammen Stavangerområdet med Haugalandet, gir en større bo- og arbeidsmarkedsregion og reduserer reisetiden mellom Stavanger og Bergen kraftig. Det er viktig å gjennomføre prosjektet, men vi skal samtidig passe på at kostnadene er under kontroll. Det er de nå, etter en god gjennomgang av Statens vegvesen, sier Hareide.
Sikringen funket: Bildene viser enorme forskjeller etter to skred på samme sted