Først onsdag denne uka, 20 dager etter brannen om bord i hybridfergen Ytterøyningen, begynte et møysommelig arbeid med å demontere og ta ut batterimodulene.
Bilder og video politiet har tatt som del av sine undersøkelser, ble lagt til grunn for planlegging av demontering.
Forsker stusser over kunnskapshull: – At noe er mulig, betyr ikke at man bør gjøre det
Liten brann
Bildene viste at det var en relativt begrenset del av batteripakkene som var brannskadet. Totalt hadde Norled-fergen batterier på 2 MWh.
– Det betyr at det fortsatt er mye strøm og energi igjen i batterirommet. Av hensyn til mannskapets sikkerhet måtte arbeidet planlegges veldig nøye. Vi ønsker å finne årsaken så fort som mulig, men ikke på bekostning av trygghet for dem som skal gjøre jobben, sier administrerende direktør Geir Bjørkeli i Corvus Energy.
Corvus regner med at de får demontert og tatt ut batteriene i løpet av helgen.
– Vi håper at brannårsaken da kan finnes raskt, men det er vanskelig å si nå, sier Bjørkeli.
Kommunikasjonsdirektør Marianne Frønsdal i Norled opplyser til TU at granskningen fortsatt pågår og at rederiet ikke kan si hvor lang tid den tar.
– Det er mange parter som er inne i granskningsfasen og vi avventer med å kommentere mer om status til vi vet mer fakta, sier Frønsdal.
Hovedleverandør
Fiskerstrand Verft leverte fergen i 2006. Den ble i våres bygget om til hybrid drift ved Westcon Yard i Ølen. Westcon Power & Automation hadde kontrakt på ombyggingen, med Corvus Energy som underleverandør av batterier.
Administrerende direktør Gunvald A. Mortvedt i Westcon Power & Automation er like utålmodig som alle andre på å finne årsaken til brann en og den overraskende eksplosjonen 11-12 timer etter brannen.
– Vi jobber tett med Sjøfartsdirektoratet, Norled, DNV GL og Corvus og andre for å få ut batteriene på en trygg måte og finne årsaken, sier Mortvedt til TU.
Snuoperasjon fra regjeringen: – Et svik mot næringen
Vannkjølt
Batteriene om bord på MF Ytterøyningen var de første av typen Orca ESS med vannkjøling. De ble typegodkjent av DNV GL tidligere i år.
Senioringeniør Sverre Eriksen i DNV GL opplyser til TU at de jobber tett med Corvus for å finne årsak.
– Vi er like interessert i å finne ut av det så raskt som mulig som alle andre, sier Eriksen.
Sjøfartsdirektoratet har ingen formening om at brannen kan være knyttet til at dette var de første i sitt slag som er installert om bord på noen ferge. Heller ikke DNV GL kan si noe om det foreløpig.
Politioverbetjent Torgeir Fosse ved Kvinnherad lensmannskontor leder politiets etterforskning.
– Jeg kan ikke si noe mer ennå, men vi samarbeider med Norled og Westcon i det videre arbeidet, sier Fosse til TU.
Corvus Energy utsetter ny batterifabrikk