Først onsdag denne uka, 20 dager etter brannen om bord i hybridfergen Ytterøyningen, begynte et møysommelig arbeid med å demontere og ta ut batterimodulene.
Bilder og video politiet har tatt som del av sine undersøkelser, ble lagt til grunn for planlegging av demontering.
![Her etterforsyner logistikkfartøyet KNM Maud den langt mindre fregatten KNM Fridtjof Nansen.](https://images.gfx.no/130x87/2651/2651122/Magnus_Horne_162404%2520-%25204875--4.jpg)
Forsvaret beskyldt for ulovlig innkjøp
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Liten brann
Bildene viste at det var en relativt begrenset del av batteripakkene som var brannskadet. Totalt hadde Norled-fergen batterier på 2 MWh.
– Det betyr at det fortsatt er mye strøm og energi igjen i batterirommet. Av hensyn til mannskapets sikkerhet måtte arbeidet planlegges veldig nøye. Vi ønsker å finne årsaken så fort som mulig, men ikke på bekostning av trygghet for dem som skal gjøre jobben, sier administrerende direktør Geir Bjørkeli i Corvus Energy.
Corvus regner med at de får demontert og tatt ut batteriene i løpet av helgen.
– Vi håper at brannårsaken da kan finnes raskt, men det er vanskelig å si nå, sier Bjørkeli.
Kommunikasjonsdirektør Marianne Frønsdal i Norled opplyser til TU at granskningen fortsatt pågår og at rederiet ikke kan si hvor lang tid den tar.
– Det er mange parter som er inne i granskningsfasen og vi avventer med å kommentere mer om status til vi vet mer fakta, sier Frønsdal.
Hovedleverandør
Fiskerstrand Verft leverte fergen i 2006. Den ble i våres bygget om til hybrid drift ved Westcon Yard i Ølen. Westcon Power & Automation hadde kontrakt på ombyggingen, med Corvus Energy som underleverandør av batterier.
Administrerende direktør Gunvald A. Mortvedt i Westcon Power & Automation er like utålmodig som alle andre på å finne årsaken til brann en og den overraskende eksplosjonen 11-12 timer etter brannen.
– Vi jobber tett med Sjøfartsdirektoratet, Norled, DNV GL og Corvus og andre for å få ut batteriene på en trygg måte og finne årsaken, sier Mortvedt til TU.
![Cicero-direktør Kristin Halvorsen skal lede regjeringens kjernekraft-utvalg. Her med energiminister Terje Aasland.](https://images.gfx.no/130x87/2846/2846080/aasland%2520og%2520halvorsen.jpg)
Disse skal sitte i kjernekraft-utvalget
Vannkjølt
Batteriene om bord på MF Ytterøyningen var de første av typen Orca ESS med vannkjøling. De ble typegodkjent av DNV GL tidligere i år.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: AI og autonomi forbedrer drift av industrielle anlegg](https://images.gfx.no/1000x333/2796/2796199/AdobeStock_310134003.jpg)
![Foto av dekk til ferga MF Ytterøyningen, tatt torsdag 10. oktober etter batteribrannen. <i>Foto: Bergen Brannvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2483/2483570/QYlyeKjBp9s5gKws6ef7Qw8zjCWHRfyxkMAl2jTdH0ZA.jpg)
Senioringeniør Sverre Eriksen i DNV GL opplyser til TU at de jobber tett med Corvus for å finne årsak.
– Vi er like interessert i å finne ut av det så raskt som mulig som alle andre, sier Eriksen.
Sjøfartsdirektoratet har ingen formening om at brannen kan være knyttet til at dette var de første i sitt slag som er installert om bord på noen ferge. Heller ikke DNV GL kan si noe om det foreløpig.
Politioverbetjent Torgeir Fosse ved Kvinnherad lensmannskontor leder politiets etterforskning.
– Jeg kan ikke si noe mer ennå, men vi samarbeider med Norled og Westcon i det videre arbeidet, sier Fosse til TU.
![Kjetil Dent Tranberg og Thor Humerfelt fra Corvus Energy ble svært glad for å bli tildelt Norwegian Tech Award 2024.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845995/original.jpg)
Norwegian Tech Award: Juryen: – Hele verden burde følge denne forretningsmodellen