Joda, klimamålene skal de nå. Utslippene skal ned. Så godt som alle var enige.
En bransjeveteran, Vegvesenets Joralf Aurstad, formulerte det slik før han skulle være ordstyrer under en aldri så liten paneldebatt på tampen av dagens bransjesamling:
– For en enighet! Når jeg kan sitte og høre at Geir Lange i Veidekke skryter uhemmet av Statens vegvesen, ja, da... Hva er det koronaen har gjort med oss? spurte Aurstad med et strålende smil.
Han oppsummerte da dagen i sin helhet.
Og dagen i dag var altså Miljødagen 2021, arrangert av Norsk Asfaltforening og Veiteknisk Institutt.
Og det har jo sant å si vært merkelige tider det siste halvannet året. Sitat fra Asfaltforeningens leder Robert Norbeck fra Feiring: – Dette er tredje gang vi forsøker å arrangere denne samlingen. Programmet er det samme.
Men denne gangen lyktes det, og temaet var dette: Klimafokus i asfaltbransjen.
Tilstede: Drøye 100 deltagere, deriblant de aller fleste tunge navn i norsk asfaltbransje.
SSB: 19 prosent flere konkurser i andre kvartal – tøffest for bygg og anlegg
To stikkord - og et par finter
Og to stikkord preget det meste av dagen: EPD'er og biogene bindemidler.
En EPD er en miljødeklarasjon for et produkt, i dette tilfellet asfalt, og beskriver grovt fortalt produktets klimautslipp under produksjon og levetid, altså miljøprofilen til produktet.
Et biogent bindemiddel er like grovt fortalt en tilsetning som stammer fra for eksempel raps eller trevirke og kan erstatte deler av bitumenet som bindemiddel i asfalt.
Byggherrene krever EPD i flere og flere kontrakter. De aller fleste er enige om at det er en bra ting.
Men som Erik Riste fra Peab understreket: – EPD'ene må være standardiserte, transparente og etterprøvbare. Ellers forsvinner tilliten til systemet.
Peab mener at å konvertere asfaltfabrikker til biodrivstoff er veien å gå, og satser tungt på det. Alle konsernets asfaltverk skal være bygget om til nytt drivstoff i løpet av 2024.
Riste gikk videre inn på kompetansen hos byggherrene for vurderingen av EPD: – Der er det strekk i laget. Noen er gode, andre har stort forbedringspotensiale.
Og han avrundet med følgende salve: – Fokuset for bransjen må være på å få ned CO2-utslippet, ikke drive med grønnvasking i EPD’er for å få gode verdier, sa Riste.
Her aner vi en finte som baserer seg på en smule asfaltkrangel mellom Peab og Veidekke i en kontrakt for Innlandet fylke tidligere i år.
Enhetsleder Johan Nøkleholm i Innlandet var også inne på denne debatten i sitt innlegg: – Jeg var så lei EPD i mai at jeg ville ikke se det på to måneder!
Det gjaldt en kontrakt på Hedemarken, og Veidekke har her lagt asfalt med biogene masser på tre strekninger på fylkesveiene, og det gjelder 10.000 tonn av totalt 45.000 tonn i hele kontrakten.
En anelse dårlig stemning omkring akkurat dette, kanskje, men ellers: Glitrende enighet og strak kurs mot målet. Utslippene skal ned. Asfaltbransjen skal gjøre sitt. Den har gjort mye fra før, men enda mer skal skje.
Stenger bru på E16: Vannmengder graver ut veien
De vanskelige biogenene
Og så litt til om dette med biogener, eller rettere biogene bindemidler.
Tematikken kan sies å ha kommet litt brått på bransjen. Men mange er opptatt av det, og leverandører og mange store entreprenører har sine saker og ting på gang. Men litt ferskt er det, og mange virker litt usikre på hvordan denne tilsetningen skal vurderes: Er det noe man får igjen for å bruke, eller ikke?
Håkon Hauer fra EPD-Norge var inne på det i sitt innlegg, og avklarte det til en viss grad: Slik EPD-systemet er utformet i dag, så får biogent bindemiddel minuspoeng og plusspoeng som utligner hverandre, og det er vel ikke helt riktig for produkter som generelt avgir mindre klimautslipp hvis de rette premissene er på plass.
– Men den norske bransjen kan bli enig om noe annet. Trolig vil vi legge til funksjoner som gjør at regnestykket reflekterer fordelene med biogent bindemiddel, sa Hauer.
Dødsulykken i Sandvika: Autovern var ikke testet for påkjørsler i rett vinkel