I 2024 får fergesambandet Eidsdal-Linge nye utslippsfrie ferger med kapasitet på 80 personbilenheter, mot dagens ferger med en kapasitet på 35 personbilenheter. Det krever større fergekaier.
Linge fergekai ved Storfjorden er en del av fylkesvei 63, som blant annet forbinder de to populære reisemålene Trollstigen og Geiranger.
Nå skal det bygges ny fergekai ved siden av den gamle på Linge, og oppdraget er lyst ut. Tilleggskaia skal ha en effektiv lengde på rundt 75 meter og bredde på sju meter. Brubåsen tilpasses til fergebru på 12 x 18 meter med senterlinjeavstand lik 7,5 meter. Det skal lages en betongplate inn til dagens fylling bak fergekaibrua.
Kontraktsverdien er anslått til 81,4 millioner kroner.
Alle arbeider skal skje mens dagens fergedrift går som normalt.
Det gjøres en forentreprise våren 2022, der dagens parkeringsplass oppe ved fylkesvei avvikles. Fergekaiområdet utvides ved å ta ut dette området. Ny parkeringsplass etableres langs skjæring nede på kaiområdet.
Noen mengder i dette prosjektet:
- Fylling: 300 m3
- Plastring: 770 m2
- Stålkjernepeler: 30 meter
- Stålrørspeler 765 meter
- Armering: 190 tonn
- Betong: 1000 m3
- Berganker: 363 meter
- Stålkonstruksjoner: 127 tonn
Fylket opplyser i en pressemelding at oppgraderingen av Eidsdal fergekai også blir lyst ut i en egen kontrakt før sommeren. Her blir det tatt utgangspunkt i eksisterende kai, og dette prosjektet inneholder nytt landkar, ny fergekaibru på 9x22 meter, nytt heissystem og ny tilleggskai.
– Her blir det større utfordringer med trafikkavviklingen, sidan vi skal jobbe med dagens kai, sier prosjektleder Hans Rune Paulsen i Møre og Romsdal fylkeskommune i meldingen.
Tilbudsbefaring for arbeidene ved Linge fergekai holdes på kaia 23. mai, og tilbudsfrist er 17. juni.
Høyre vil stanse sammenslåingen av Flytoget og Vy