Fylkeskommunedirektøren frykter konsekvensene av at det blir lagt asfalt før nødvendig forberedende arbeid blir utført, skriver fylket i en melding.
Direktøren mener at en omdisponering av midler fra rammen for fylkesveier for å få gjennomført vedlikeholdsarbeidet er både mer bærekraftig og økonomisk lønnsomt.
Veiene som direktøren vil prioritere er:
- Fylkesvei 680 mellom Torset og Ulfset i Aure kommune. Her er det kritiske flaskehalser som må dypdreneres og utvides i bredden før den planlagte reasfalteringen i høst. Pris på arbeidet: 3,8 millioner kroner. Strekningen Torset-Ulfset er på 7,9 kilometer.
- Fylkesvei 6200 Hopen-Sør Gulltjønna og fylkesvei 533 Sætran-Pilsbekken i Smøla kommune. Her trengs det dypstabilisering før eventuell asfaltering. Pris på arbeidet: 1,4 millioner kroner.
Saken skal behandles i samferdselsutvalget onsdag 1. september.
Fylkeskommunedirektøren gjør i saksframlegget oppmerksom på at det i økonomiplanen for 2021 er kuttet 15 prosent av midlene til vedlikehold av fylkesveiene. Han frykter konsekvensen; at forebyggende arbeid før asfaltering kan bli helt eller delvis utelatt.
– 60-80 prosent av verdien i driftskontraktene går med til nødvendige driftsoppgaver. Resterande verdi, 20-40 prosent, går til ulike vedlikeholdstiltak. Et kutt på 15 prosent av kontraktsverdien på driftskontraktene betyr at særlig potten til vedlikeholdstiltak innen veidrifta blir mindre, skriver fylkeskommunedirektøren.
I tilfellet Smøla gjør han oppmerksom på at det for tiden er en stor maskinpark som jobber med dypstabilisering og asfaltering på strekningen Sætran-Pilsbekken. Hvis ekstramidler ikke blir tildelt, kan det bli svært kostbart og lite realistisk å flytte maskinparken tilbake til Smøla for å asfaltere den korte strekningen Hopen-Sør Gulltjønna.
Nordlandsbanen: Kom seg ut av sporet ett minutt før tog dundret forbi