BRUER

Nå er det halv trafikk på Flisa bru - så lenge det ikke blåser for sterkt

28. april åpnet Flisa bru i Innlandet for enveistrafikk med lysregulering. Men den stenges om det blir for mye vind.

Flisa bru på fylkesvei 206 krysser Glomma ved Flisa i Åsnes kommune i Innlandet.
Flisa bru på fylkesvei 206 krysser Glomma ved Flisa i Åsnes kommune i Innlandet. Foto: Gorm Kallestad/NTB
28. apr. 2023 - 14:13

Vegdirektoratet godkjenner at brua åpnes for trafikk i én kjøreretning om gangen, under trygge vindforhold, skriver Innlandet fylke på sin hjemmeside.

– Vi er svært glade for at bruforbindelsen over Glomma på Flisa nå er gjenopprettet. Det har vært til stor ulempe for folk i Åsnes at brua har vært stengt siden Tretten bru falt ned i august i fjor. Sikkerheten til trafikantene har hele tida veid tyngst, sier fylkesordfører Even A. Hagen i meldingen.

Mye arbeid ligger bak

– Det er mange som har jobbet hardt for å komme fram til den løsningen som Vegdirektoratet nå har godkjent. Fylkeskommunens egne fagfolk, Statens vegvesen og andre fagmiljøer med kompetanse på bru har samarbeidet tett og kommet fram til en løsning som vi tror vil fungere godt, sier Hagen.  

– Alle spørsmål som har med sikkerhet å gjøre, har blitt grundig vurdert. Ved å halvere trafikkmengden som går på brua til enhver tid, minsker vi belastningen på konstruksjonen. Når vi samtidig følger med på vindstyrken og stenger, hvis vinden blir for sterk, kan vi åpne brua for trafikk i ett kjørefelt, midt på brua, sier enhetsleder Anne Ingeborg Lilleåsen Nerstad i Innlandet fylkeskommune i meldingen.

Ulike feil på bruene

Inspeksjoner og kontrollberegninger som Statens vegvesen har gjort av bruer av samme type som Tretten bru, har vist at flere av bruene har svakheter. Disse problemene kan variere fra bru til bru. Flisa bru er særlig utsatt når det blåser sterk vind.

– Vindmåleren registrerer vindstyrken på ulike måter, både i vindkast og over tid. Det har blitt beregnet hva brua kan tåle, og hva som skal til for at vi må stenge. Den vil ikke bli fysisk stengt når vinden blir for sterk, men trafikantene vil se at lysene blinker rødt på begge sider av brua. Da er den stengt for all trafikk, også for utrykningskjøretøy, fotgjengere og syklister, sier Nerstad.  

Montering og testing

Fylkeskommunen fikk godkjenning og aksept for den midlertidige løsningen for å sette trafikk på Flisa bru den 27. april. Da hadde fylkeskommunens entreprenører jobbet i flere dager med å montere vindmåler og trafikklys ved brua og teste utstyr.

– Vi vet at folk på Flisa er ivrige etter å kunne bruke brua igjen, så snart vi fikk et trygt nok system til å kunne åpne. Derfor har vi gjort oss klare til åpning, selv om vi ikke fikk godkjenningen fra Vegdirektoratet før i dag. Vi og fagkonsulenten har hatt mye kontakt med Vegdirektoratet og svart ut spørsmål og problemstillinger underveis, forteller Nerstad.

Midlertidig løsning

Hva som vil skje med Flisa bru på sikt, er ikke avklart. Hvis den skal åpnes for trafikk i begge kjørefelt samtidig, må noen av knutepunktene i overbygningen forsterkes. Dette er et arbeid som ikke har blitt utført før på bruer av denne typen.

– Vi må avvente den endelige rapporten fra Statens havarikommisjon etter ulykken på Tretten. Vi må også se om konklusjonene som kommisjonen kommer fram til, får konsekvenser for regelverket for bruer, før vi kan finne en permanent løsning, sier Nerstad.

Trafikklys styrer hvilken kjøreretning som får kjøre over brua. Når brua blir stengt, vil røde blinklys signaliserer det. Det kan skje på et øyeblikk.

– Det ville bli for komplisert å bruke bommer og koble dem mot det øvrige utstyret på brua for å markere at brua er stengt. Vi forventer at trafikantene overholder trafikkreglene og respekterer de røde varsellysene, understreker Nerstad.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.