Fergen med plass til 60 biler og 6 vogntog blir verdens første ladbare hybridferge.
Rederiet er nå i gang med innkjøring, testing og opplæring av mannskap (se video nederst i artikkelen).
MF Hornstind har installert et 500 kWh batteri, men er klargjort for biodrivstoff og eventuelt ombygging til 2.000 kWh-batterier og helelektrisk drift.
- To 18 år gamle ferger: Sparer 20 prosent drivstoff med batteri
Lades om natten
Batteriene lades hver natt med landstrøm. I drift vil batteriene lades mens generatorsettene, fire mindre Nogva med Scania DI16-motorer, kjøres optimalt. Det betyr 20 prosent drivstoffreduksjon.
Ved bruk av biodiesel, vil CO2-utslippene reduseres med 60 prosent. Utslipp av nitorgenoksider går da ned med ca. 85 prosent.
Fra tirsdag 4. juli skal fergen inn på en del av Kystriksveien, riksveg-sambandet Tjøtta-Forvik, en del av fylkesvei 17 på Helgelandskysten. Fergen vil bruke 50 minutter på ruta.
Multi Maritime har designet den 70 meter lange 14,3 meter brede fergen, som er bygget med tett værdekk for å tåle tøffe forhold.
Norske leveranser
Det elektriske systemet om bord er levert av ABB med batteripakke fra ZEM. Rolls-Royce har levert azipullpropellene tilpasset driftsmønsteret.
Skroget ble bygget i Polen og utrustet ved Fiskerstrand på Sunnmøre. Fergen ble overlevert St.Hansaften.
- Verdens største hybridskip: 160 meter langt og plass til 2000 passasjerer