RASSIKRING

Nå planlegger Agder å rassikre fylkesvei 42 i Sirdal for 500 mill

Sirdal kommune og Agder fylkeskommune har inngått en intensjonsavtale om utbedring og rassikring av fylkesvei 42 langs Sirdalsvannet.

Ordfører Jonny Liland i Sirdal og fylkesordfører Arne Thomassen i Agder undertegner en intensjonsavtale om utbedring og rassikring langs Sirdalsvannet i Sirdal. Bak står varaordfører Isak A. Liland, fylkesvaraordfører Bjørn Ropstad og opposisjonsleder i fylkestinget Gro Bråten.
Ordfører Jonny Liland i Sirdal og fylkesordfører Arne Thomassen i Agder undertegner en intensjonsavtale om utbedring og rassikring langs Sirdalsvannet i Sirdal. Bak står varaordfører Isak A. Liland, fylkesvaraordfører Bjørn Ropstad og opposisjonsleder i fylkestinget Gro Bråten. Foto: Jo Vegard Aardal
16. mai 2022 - 14:14

16. mai signerte fylket og kommunen avtalen på fylkeshuset i Kristiansand, skriver Agder fylkeskommune i en pressemelding.

Fylkesvei 42 langs Sirdalsvannet har behov for store utbedringer for å bedre framkommeligheten og sikkerheten. På deler av strekningen er store utfordringer med med ras i dag. Gåsehellertunnelen må oppgraderes for å ivareta kravene i tunnelsikkerhetsforskriften. Men kun å oppgradere Gåsehellertunnelen vil ikke løse rasutfordringene i Valevika.

Viktig for trafikksikkerheten

Rassikring langs Sirdalsvannet innebærer forlengelse av Gåsehellertunnelen og sikring av veien gjennom Valevika. <i>Foto:  Specnor Media/Agder fylkeskommune</i>
Rassikring langs Sirdalsvannet innebærer forlengelse av Gåsehellertunnelen og sikring av veien gjennom Valevika. Foto:  Specnor Media/Agder fylkeskommune

Å se prosjektene i sammenheng vil kunne gi en effektiv og kostnadsbesparende gjennomføring. Partene har felles interesse av at hele strekningen utbedres. Det vil sikre en fremtidsrettet veistandard med god forutsigbarhet og trafikksikkerhet for trafikantene, heter det i meldingen.

Derfor har de to partene inngått en intensjonsavtale om finansiering og utbedring av fylkesvei 42 langs Sirdalsvannet, inkludert utbedring av Gåsehellertunnelen og ny tunnel forbi Valevika. Sirdal kommune bidrar med 35 millioner kroner i prosjektet.

Viktig for liv og helse

– For oss er dette det mest prekære rassikringsprosjektet vi har i Agder for tiden. Det er viktig for liv og helse, sier fylkesordfører Arne Thomassen i meldingen.

– Vi er veldig tilfreds med at vi nå får en løsning. Fra vår side er vi fornøyd med at vi får det på plass. Dette er en vei for skoleelever, studenter og næringsliv. Når dette er bygd, vil Haughomfjellene være ferdig rassikret. De 35 millionene vi bidrar med, anser vi som næringsutvikling. Vi ønsker ikke bompenger, og da er dette vårt bidrag for å unngå det, sier ordfører Jonny Liland i Sirdal kommune.

– Det er viktig at Sirdal skal føle seg godt inkludert i Agder fylkeskommune, og derfor er dette prosjektet viktig. Det er rett og slett et arbeid for å sikre liv og helse i Sirdal, sier Arne Thomassen.

Planlagt oppstart i 2024

Agder fylkeskommune starter nå med prosjektering av rassikringsprosjektet. Det har en kostnadsramme på 500 millioner kroner inkl. mva. Det jobbes også med at staten skal bidra med rassikringsmidler til prosjektet. Prosjektet planlegges for oppstart i 2024 med ferdigstillelse i 2026-27.

I april i fjor undertegnet statsminister Jons Gahr Støre og EU-kommisjonens presidet Ursula von der Leyen den grønne alliansen. Så langt sliter partene med å fylle den med innhold.
Les også

EU advarer mot utvinning av havbunnsmineraler

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.