Den omfattende oppgraderingen av Ibestadtunnelen skal etter planen starte i løpet av oktober 2020. Arbeidet forventes ferdig medio juni 2022.
Kontraktssummen lyder på 210.954.192,90 kroner eks. mva., skriver Troms og Finnmark fylkeskommune i en pressemelding.
BMO tunnelsikring var lavest i pris av de tre som ga tilbud på oppdraget.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Vi har hatt en god prosess fram til signeringa i dag og ser fram til å få Ibestadtunnelen godkjent etter tunnelsikkerhetsforskriften. Oppgraderinga blir bra for både privat- og næringstrafikken. I tillegg er det positivt at myke trafikanter vil kunne ferdes gjennom tunnelen når oppgraderinga er ferdigstilt, sier fylkesråd for samferdsel, Kristina Hansen, i meldingen.
Ibestadtunnelen skal gjennomgå en omfattende oppgradering. Tre nye tekniske bygg skal på plass, og det skal monteres tunnelventilasjon og nødstasjoner.
Det skal trekkes nye elektrokabler, ny LED-belysning og rømningslys, DAB-radio og nødnett. Det blir videoovervåking i portalområdene, Co/No2 gassmålere, nødstrøm og tilknytning til VTS. Hele drenssystemet skal skiftes ut, og det skal monteres nye pumpeledninger og oljeutskiller.
Entreprenøren skal også videreføre det påbegynte arbeidet med vann- og frostsikring. Sist men ikke minst: Det blir gjort tilpasninger slik at det blir tillatt å sykle gjennom tunnelen.
![Ibestadtunnelen er en del av fylkesvei 848 og ligger i Ibestad kommune i Troms og Finnmark fylke. Tunnelen binder sammen øyene Andørja og Rolla. <i>Foto: Google Maps</i>](https://images.gfx.no/580x/2579/2579833/Ibestadtunnelen%2520google.jpg)
![Fellesprosjektet ny E16 og jernbane Arna-Stanghelle utenfor Bergen er regjeringens nest mest kostbare NTP-lovnad så langt.](https://images.gfx.no/130x87/2742/2742771/Skjermbilde%25202022-10-06%2520kl.%252015.07.03.png)
Dette er milliardprosjektene