– Økt nedbør og ekstremvær gjør behovet enda mer akutt. Politikerne må snu brøken og prioritere vedlikehold mye høyere, sier Ingunn Handagard, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Norges Automobil-Forbund i en pressemelding.
Mens flertallet av folk vil prioritere vedlikehold, brukes kun en av fem kroner som går til vei, på veier vi allerede har.
I NAFs Trafikantbarometer for 2021 svarer litt over halvparten, 51 prosent, at politikerne bør prioritere vedlikehold av veier. Under en tredel, 31 prosent, mener at de bør prioritere å bygge nye veier. Mer enn 4000 personer er spurt.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
![Nei til bompenger er ikke aktuelt i Oslopakke 3. Satsene økes for å finansiere en rekke tiltak fram til 2045.](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842043/NTB_jFTVwqZI_DU.jpg)
Oslopakke 3-enighet: – En sjokkregning for alle bilister
Enormt og økende forfall på veiene
Etterslepet på norske veier vil koste om lag 100 milliarder kroner å utbedre. Mesteparten av dette er på fylkesveiene.
– Veiene skriker etter vedlikehold og klimatilpasninger, og behovet for skredsikring er stort. Med dagens tempo vil det ta 35 år å sikre veinettet mot skred og ras, sier Handagard i meldingen.
Endringer i klimaet vil vi få følger for værforhold og nedbørsmengder, rasfaren vil øke og ras og skred kan komme på nye steder. Også Statens vegvesen har advart mot dette.
– Signalet fra folk til politikerne er tydelig, de ønsker større fart på veivedlikeholdet, og de mener dette er viktigere enn nye, store gigantprosjekter, sier Handagard.
![Elbiler har lavere risiko for å være involvert i en dødsulykke.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834750/original.jpg)
Lavere risiko for dødsulykke med elbil
Bompengetrøtthet
NAF mener det er to grunner til at folk vil prioritere vedlikehold foran nye veier:
– Det ene er en bompengetrøtthet blant norske bilister. Alle vet at nye veier betyr enda flere bompenger. Når politikerne vedtar å bygge en ny vei så sender de store deler av regningen til landets bilister. Ferjefri E39 er ett eksempel på en strekning der bompengeregningen blir høy, sier hun.
– Det andre er at folk ikke forstår hvorfor det bygges så dyrt og så mye nytt, samtidig som de nedslitte veiene de kjører på til daglig ikke prioriteres, i form av vedlikehold, opprusting og forbedring, sier hun.
NAFs Trafikantbarometer 2021 publiseres senere i år, og er en landsrepresentativ undersøkelse utført av Kantar på vegne av NAF i perioden januar-februar 2021. Mer enn 4000 personer har svart på spørsmålene i det som er den mest fullstendige undersøkelsen av nordmenns hverdagsreiser og holdninger til transport, miljø og klima. Dette er femte utgave av Trafikantbarometeret.
Her er spørsmålet som personene svarte på i NAFs trafikkbarometer:
«Av de følgende ulike tiltakene, hva mener du er viktigst at politikere prioriterer?»
(Velg de tre alternativene du mener er viktigst at politikerne prioriterer.)
Tiltak |
Prosent |
Satsing på kollektivtransport |
52 |
Vedlikehold av eksisterende veier |
51 |
Mer satsing på jernbane |
38 |
Utbygging av nye veier |
30 |
Bedre tilrettelegging for sykling |
28 |
Tilrettelegge for miljøvennlige biler |
21 |
Bedre tilrettelegging for fotgjengere |
16 |
Utbygging av ferjetilbudet |
6 |
![Hvis prøveprosjektet er vellykket, kan solcelleanlegg dukke opp langs motorveier i Norge. Bildet av solcellene er tatt ved en tidligere anledning.](https://images.gfx.no/130x87/2749/2749881/IFE%2520solceller%2520BIPV%2520bifacial%2520halvceller%2520(58).jpg)
Lykkes de kan energiproduksjon langs veier bli det neste