– Økt nedbør og ekstremvær gjør behovet enda mer akutt. Politikerne må snu brøken og prioritere vedlikehold mye høyere, sier Ingunn Handagard, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Norges Automobil-Forbund i en pressemelding.
Mens flertallet av folk vil prioritere vedlikehold, brukes kun en av fem kroner som går til vei, på veier vi allerede har.
I NAFs Trafikantbarometer for 2021 svarer litt over halvparten, 51 prosent, at politikerne bør prioritere vedlikehold av veier. Under en tredel, 31 prosent, mener at de bør prioritere å bygge nye veier. Mer enn 4000 personer er spurt.
Vil etablere ny flyfaglinje på Østlandet: – Vi trenger kompetansen
Enormt og økende forfall på veiene
Etterslepet på norske veier vil koste om lag 100 milliarder kroner å utbedre. Mesteparten av dette er på fylkesveiene.
– Veiene skriker etter vedlikehold og klimatilpasninger, og behovet for skredsikring er stort. Med dagens tempo vil det ta 35 år å sikre veinettet mot skred og ras, sier Handagard i meldingen.
Endringer i klimaet vil vi få følger for værforhold og nedbørsmengder, rasfaren vil øke og ras og skred kan komme på nye steder. Også Statens vegvesen har advart mot dette.
– Signalet fra folk til politikerne er tydelig, de ønsker større fart på veivedlikeholdet, og de mener dette er viktigere enn nye, store gigantprosjekter, sier Handagard.
Over 70 sensorer skal finne ut hvor lenge brua fra 1917 kan leve
Bompengetrøtthet
NAF mener det er to grunner til at folk vil prioritere vedlikehold foran nye veier:
– Det ene er en bompengetrøtthet blant norske bilister. Alle vet at nye veier betyr enda flere bompenger. Når politikerne vedtar å bygge en ny vei så sender de store deler av regningen til landets bilister. Ferjefri E39 er ett eksempel på en strekning der bompengeregningen blir høy, sier hun.
– Det andre er at folk ikke forstår hvorfor det bygges så dyrt og så mye nytt, samtidig som de nedslitte veiene de kjører på til daglig ikke prioriteres, i form av vedlikehold, opprusting og forbedring, sier hun.
NAFs Trafikantbarometer 2021 publiseres senere i år, og er en landsrepresentativ undersøkelse utført av Kantar på vegne av NAF i perioden januar-februar 2021. Mer enn 4000 personer har svart på spørsmålene i det som er den mest fullstendige undersøkelsen av nordmenns hverdagsreiser og holdninger til transport, miljø og klima. Dette er femte utgave av Trafikantbarometeret.
Her er spørsmålet som personene svarte på i NAFs trafikkbarometer:
«Av de følgende ulike tiltakene, hva mener du er viktigst at politikere prioriterer?»
(Velg de tre alternativene du mener er viktigst at politikerne prioriterer.)
Tiltak |
Prosent |
Satsing på kollektivtransport |
52 |
Vedlikehold av eksisterende veier |
51 |
Mer satsing på jernbane |
38 |
Utbygging av nye veier |
30 |
Bedre tilrettelegging for sykling |
28 |
Tilrettelegge for miljøvennlige biler |
21 |
Bedre tilrettelegging for fotgjengere |
16 |
Utbygging av ferjetilbudet |
6 |
Vegvesenet: Vil heve flomutsatte riksvei 7 i Nesbyen