RASSIKRING

Nasjonal rassikringsgruppe vil ha egen tiltakspakke for rassikring av fylkesveiene

Arbeidene bør komme raskt i gang.

Jølster i slutten av juli 2019. Det har gått flere jordras, og E39 er sperret.
Jølster i slutten av juli 2019. Det har gått flere jordras, og E39 er sperret. Foto: Audun Braastad/NTB Scanpix
11. mai 2020 - 12:24

I desember 2019 ble det lagt fram nye tall fra Statens vegvesen om behovet og kostnadene for skredsikring av skredpunkt med høy og middels rasfaktor i Norge. Rapporten viser at behovet for midler til skredsikring av riks- og fylkesvegnettet er hele 70 milliarder kroner. Langt over halvparten av disse kostnadene er på fylkesvegnettet, skriver Nasjonal rassikringsgruppe i en pressemelding.

Vis mer

– Vi har ingen tid å miste når det gjelder å sikre mot skred og ras langs vegnettet vårt. Behovet er så omfattende at det er svært vanskelig for fylkeskommunene å planlegge investering og drift ut fra de rammene man i dag disponerer, sier leder i Nasjonal rassikringsgruppe, Jenny Følling, i meldingen.

– Når vi legger på den pandemi-situasjonen vi befinner oss i, spesielt i forhold til å få norsk økonomi og sysselsettingsaktivitet på fote igjen - anser Nasjonal rassikringsgruppe at det virkelig haster å komme på plass med en betydelig forsering av bevilgningstakten til rassikring, sier hun. 

Nasjonal rassikringsgruppe ber derfor i et brev til Samferdselsminister Knut Arild Hareide om at Regjeringen legger fram en egen tiltakspakke til rassikring av fylkesvegnettet for å komme raskt i gang med prosjekter som er klare for å starte opp innenfor en relativt kort tidshorisont. Størrelsen på tiltakspakken til våre rasutsatte fylker bør gjenspeile behovene i hvert enkelt fylke.

Gruppa ber Samferdselsdepartementet om å gå inn i direkte dialog med de fylkeskommunene Troms og Finnmark, Nordland, Trøndelag, Møre og Romsdal, Vestland, Rogaland og Innlandet omkring hvilke aktuelle prosjekter som kan omfattes av slik tiltakspakke.

Elektriske busser er billigere i drift enn dieselbusser, men dyrere å kjøpe. Nå tror Kollektivtrafikkforeningen at det kan ta lenger tid enn forventet før investeringen går i pluss.
Les også

Kostnadssmell: – Har satt seg fast

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.