– Vi er veldig glade for å komme i gang med planleggingen av den viktige parsellen forbi Sandvika, sa prosjektleder i Statens vegvesen, Tom Hedalen, da kontrakten ble undertegnet.
Det skriver Vegvesenet i en nyhetsmelding.
Konserndirektør i Norconsult Norge, Bård Hernes, var også glad for oppdraget som betyr svært mye for konsulentselskapet: – Vi har hatt vårt hovedkvarter tett ved E18 i Sandvika siden 1970-tallet.
![Så snart telen er ute av bakken kan årets asfaltsesong starte. I år planlegger Statens vegvesen å legge asfalt til en verdi av cirka 1100 millioner kroner på riks- og europaveiene.](https://images.gfx.no/130x87/2775/2775381/76785c08-6e27-412b-b03a-4f49e65d9e93.jpg)
Disse strekningene får ny asfalt
Stor betydning for mange
– Å bidra til en ny veiløsning forbi Sandvika betyr veldig mye både for storsamfunnet, men også for våre 2000 ansatte, sa Hernes da kontrakten ble signert.
– Vi har kommet frem til at det var Norconsult som hadde den beste beskrivelsen av forslag til gjennomføring av oppdraget. I tillegg hadde de det beste forholdet mellom pris og kvalitet, forteller planleggingsleder Bjørn Nyquist i Statens vegvesen.
![Fv. konserndirektør Bård Hernes i Norconsult og prosjektleder Tom Hedalen i Statens vegvesen signerer storkontrakten for E18 Ramstadsletta-Slependen. <i>Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2607/2607142/binary-3043413-1378122.jpg)
Oppdraget går ut på å utarbeide reguleringsplan fra Ramstadsletta til Slependen, en strekning på cirka 4,5 kilometer, hvorav rundt 3,6 kilometer vil gå i tunnel under Sandvika. Under Sandvika vil E18 og E16 knyttes sammen i et planskilt kryss.
I tillegg til ny E18 inngår utforming av lokalvei, GS-løsning og prioritering av kollektivtrafikk på strekningen.
![Modell av ny riksvei 4 ved Lygna, der det kommer ny avkjøring til fylkesvei 180 og døgnhvileplass.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845244/Modell%2520RV4%2520Almenningsdelet-Lygnebakken.jpg)
Klaget inn Vegvesenet – ga seg etter at de fikk «loser's fee»