Møre og Romsdal fylkeskommune har tildelt kontrakten for tre fergestrekninger på Sunnmøre til rederiet Norled, ifølge en pressemelding.
Norled driver også sambandene i dag, med konvensjonelle ferger. Det er disse fergestrekningene det er snakk om:
- Larsnes-Åram-Voksa-Kvamsøya, fylkesvei 5852 og 5862 (ca 81.500 transporterte personbilenheter i 2018)
- Årvika-Koparneset, fylkesvei 61 (ca 289.000 transporterte personbilenheter i 2018)
- Volda-Lauvstad, fylkesvei 652 (ca 148.000 transporterte personbilenheter i 2018)
Alle er fylkesveisamband. De to første er på ytre Sunnmøre, og den siste på indre Sunnmøre. Kontraktsperioden for de to første er 2022-31, og for Volda-Lauvstad er den 2021-31. I utlysingen kalles kontraktene samlet for «Ytre Sunnmøre 2021-2031». Fylket lyste ut kontrakten i juli i år.
Kraftige utslippsreduksjoner
Disse fire rederiene leverte tilbud på kontrakten:
- Fjord1
- Torghatten Trafikkselskap
- Boreal Sjø
- Norled
Kaianleggene på strekningen Larsnes-Åram-Voksa-Kvamsøya skal bygges om og oppgraderes, slik at det fra 2025 kan settes inn ei ny og større ferge.
Sambandet Årvika-Koparnes får miljøferge fra 2022. Det skal gi en kraftig reduksjon i utslipp, ved at en tradisjonell dieselferge byttes ut med for eksempel eldrift eller bygges om for å møte nye krav.
For de andre to fergerutene kreves det Tier III-nivå på NOx-utslippene.
Presset økonomi
Møre og Romsdal fylkeskommune har en svært presset økonomi i årene framover, og skal redusere driftsnivået i fylkeskommunen, heter det i pressemeldingen.
– Det er derfor svært gledelig at det har vært stor konkurranse om denne kontrakten, sier seksjonsleder Jesper Wiig i samferdselsavdelingen i Møre og Romsdal fylkeskommune i meldingen.