I løpet av fire dager i neste uke skal seks båter fra Europa, USA og Kina kjempe om VM-tittelen i to ulike klasser.
Det er tre båter i hver klasse. Den minste er for seilbåter på maks 1,5 meter, mikroklassen, og for store, det vil si maks 4,2 meter.
Konkurranse og konferanse
Høgskolen i Sørøst-Norge står som arrangør av World Robotic Championship (WRSC) og en en-dags forskningskonferanse om autonome fartøy, International Robotic Sailing Conference (IRSC).
Det skjer 4.- 8. september i Horten.
Seilkonkurransen går over tre dager i havnebassenget.
- For digitale abonnenter: Selvkjørende Odin oppdager hinderet i siste sekund
Antikollisjon
Konkurransen er ikke bare en vanlig regatta der det er om å gjøre komme først i mål. Her blir seilbåtene utfordret i områdescanning, det vil si kartlegging, virtuell ankring og anti-kollisjon.
Det er i hovedsak universiteter som stiller med båter. Blant dem US Naval Academy fra Maryland, USA og Southampton Sailing Robot Team fra Storbritannia.
Studentbåt
Norge stille med Autonomus fra Høgskolen i Sørøst-Norge i 4-meterskalssen. Båten, som er utviklet av ingeniørstudenter siden 2011, deltok også i 2015 på Åland. Da ble det bronse.
I november det året ble seilbåten det første autonome fartøyet som krysset Oslofjorden.
Båten er nå modifisert og ombygget og har i år nye seil.
Ny lidar
- Autonomus er blitt oppgradert med overgang til Robot Operating System (ROS). Det gir større fleksibilitet i styresystemet og bedre ytelse, sier høyskolelektor Marius Tannum til TU.
Det er dessuten lagt til en 16-strålers LIDAR (Light Detection And Ranging - lysbasert radar) fra Velodyne som brukes til deteksjon av hindringer og som gir input til anti-kollisjonssystemet.
Konkurransene blir stadig mer avanserte, etter hvert som teknologien utvikles.
- Vi er med på å sette fokus på autonome null-energi fartøy og gi fremtidige ingeniører praktisk erfaring med systemer og teknologi for autonome fartøy, sier Tannum, som leder WRSC 2017.
- Oljestudentene bygget robotisert oljerigg: Den skulle kun ha én knapp
Gøy og leketøy
Ørnulf Rødseth, leder for Norsk Forum for Autonome Skip (NFAS), gir Tannum rett i at slike konkurranser bidrar til utviklingen av autonome fartøy.
- Selv om det er leketøy, er det reelle utfordringer og reell teknologi som utvikles og testes. Det er likevel et stykke igjen til systemer som kan brukes på store havgående skip, sier Rødseth, som også er seniorforsker ved Sintef Ocean.
Han påpeker at seilbåter har ekstra utfordringer, ved at de ikke bare skal ha antikollisjonssystem som funger, men også ta hensyn til vind.
- Det er gøy at autonomi settes på agendaen med slike arrangementer. Det bidrar både til kunnskap og bevissthet rundt autonomi, sier Rødseth.
Internasjonal oppmerksomhet
Ifølge Tannum tiltrekker arrangementet seg oppmerksomhet både lokalt, nasjonalt og internasjonalt innenfor feltet autonome nullenergi-fartøy.
Konferansen er et viktig element i arrangementet.
- Hit kommer utvalgte foredragsholdere i tillegg til at forskere verden over er invitert til å presentere sine resultater innenfor felt som maritim robotikk, sensorteknikk, navigasjon, autonome systemer og reguleringsteknikk, opplyser Tannum.