– Her skal det bygges nesten 13 kilometer med vei i jomfruelig terreng. Det skal være en del løsmasser, men for det meste godt fjell, mye godt fjell, forteller prosjektleder Odd Helge Innerdal i Vegvesenet til Veier24.
![Kart over strekningen Betna-Hestnes. <i>Illustrasjon: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2647/2647014/Kart%2520E39%2520Betna-Hestnes.jpg)
Kostnadene er anslått til mellom 700 og 800 millioner kroner.
– Vi håper på god interesse for dette prosjektet, og at flere dyktige aktører melder seg, sier Innerdal.
![E6 Nordkjosbotn-Hatteng er en strekning på totalt 23 kilometer.](https://images.gfx.no/130x87/2833/2833490/E6%2520Olderskog.jpg)
NTP: Nye Veier mister to veiprosjekter i Troms
Totalentreprise
Entreprenøren som får oppdaget skal både prosjektere og bygge ny E39 mellom Betna og Hestnes, en strekning på omlag 12,8 kilometer. Langs dagens vei er avstanden mellom de to stedene cirka 17,5 kilometer.
Ny E39 omfattes av tre reguleringsplaner. På veistrekningen skal det bygges fem bruer, i tillegg til tre overgangsbruer og tre kulverter. Byggearbeidene omfatter også drenering av vei og sidearealer, planering, tilbakeføring av dyrket mark og tilrettelegging for en ny skytebane.
![Fellesprosjektet ny E16 og jernbane Arna-Stanghelle utenfor Bergen er regjeringens nest mest kostbare NTP-lovnad så langt.](https://images.gfx.no/130x87/2742/2742771/Skjermbilde%25202022-10-06%2520kl.%252015.07.03.png)
Dette er milliardprosjektene
Konkurranse med forhandling
Sluttdato er satt til 24. september 2024.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
![De tre delparsellene i E39 Betna-Stormyra. Nå legges den vestre parsellen, Betna-Hestnes, ut i markedet. Halsa, Snillfjord og Hemne er forøvrig nå blitt Heim kommune i Trøndelag, og alle tre strekningene i prosjektet skal derfor bygges i Trøndelag. <i>Illustrasjon: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2620/2620689/Kart%2520E39.jpg)
Dette er en konkurranse med forhandlinger. Vegvesenet planlegger å plukke ut tre entreprenører til å være med i forhandlingene.
Tilbudskonferanse holdes 10. februar, og frist for å melde seg på til konkurransen er 2. mars.
![Her kommmer 2.8 tonn stein, og rammer konstruksjonen med 1000 kJ. Det meste av kreftene tas av det øvre laget, lag nummer to fordeler kreftene tl kræsjboksene, som hviler på den stive stålkonstruksjonen.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843776/2024-06-05-5074.jpg)
Bruker aluminium til ny skredsikring