E39 BETNA-STORMYRA

Ny E39-kontrakt: Nå starter Vegvesenet med totalentreprisen Betna-Hestnes

Nå kan entreprenørene begynne å regne på nytt prosjekt til mellom 700 og 800 millioner kroner.

Dronefoto tatt rett over traseen for den nye veien. Utsikt retning østover mot Valsøya. Otnes i forgrunnen.
Dronefoto tatt rett over traseen for den nye veien. Utsikt retning østover mot Valsøya. Otnes i forgrunnen. Foto: Frank Halvor Melby/Statens vegvesen
29. jan. 2021 - 12:53

– Her skal det bygges nesten 13 kilometer med vei i jomfruelig terreng. Det skal være en del løsmasser, men for det meste godt fjell, mye godt fjell, forteller prosjektleder Odd Helge Innerdal i Vegvesenet til Veier24.

Kart over strekningen Betna-Hestnes. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Kart over strekningen Betna-Hestnes. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Kostnadene er anslått til mellom 700 og 800 millioner kroner.

– Vi håper på god interesse for dette prosjektet, og at flere dyktige aktører melder seg, sier Innerdal.

En lang lenke med tauverk som blåskjellene har festet seg til, løftes opp fra fjorden når skjellene skal høstes hos Norgeskjell i Åfjord.
Les også

Blåskjell kan bli mat for laksen

Totalentreprise

Entreprenøren som får oppdaget skal både prosjektere og bygge ny E39 mellom Betna og Hestnes, en strekning på omlag 12,8 kilometer. Langs dagens vei er avstanden mellom de to stedene cirka 17,5 kilometer.

Ny E39 omfattes av tre reguleringsplaner. På veistrekningen skal det bygges fem bruer, i tillegg til tre overgangsbruer og tre kulverter. Byggearbeidene omfatter også drenering av vei og sidearealer, planering, tilbakeføring av dyrket mark og tilrettelegging for en ny skytebane.

Bildet viser installasjonen Sea OWL (Oil-in-Water) montert på skip. Fra luften og over vannoverflaten oppdager sensorene hydrokarbonmolekyler tre meter ned i vannsøylen ned til ppm-nivå (parts per million).
Les også

– Det er renere i havet rundt oljefeltene i Brasil enn på Rios strender

Konkurranse med forhandling

Sluttdato er satt til 24. september 2024.

De tre delparsellene i E39 Betna-Stormyra. Nå legges den vestre parsellen, Betna-Hestnes, ut i markedet. Halsa, Snillfjord og Hemne er forøvrig nå blitt Heim kommune i Trøndelag, og alle tre strekningene i prosjektet skal derfor bygges i Trøndelag. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
De tre delparsellene i E39 Betna-Stormyra. Nå legges den vestre parsellen, Betna-Hestnes, ut i markedet. Halsa, Snillfjord og Hemne er forøvrig nå blitt Heim kommune i Trøndelag, og alle tre strekningene i prosjektet skal derfor bygges i Trøndelag. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Dette er en konkurranse med forhandlinger. Vegvesenet planlegger å plukke ut tre entreprenører til å være med i forhandlingene.

Tilbudskonferanse holdes 10. februar, og frist for å melde seg på til konkurransen er 2. mars.

Forsker Ulrich Pulg på den ganske nye trappa ved Palmafossen i Voss, en state-of-the-art-konstruksjon. Den er en spaltetrapp, som tåler mye variasjon i vannstanden. Forbi kraftverket til Voss Energi er det også bygd en nedvandringsløsning for fisk, med varegrind som leder fisken til overflate- og bunnluker.
Les også

Kriseår for villaksen. Samtidig forfaller laksetrappene. Hvordan ble det slik?

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.