– Her skal det bygges nesten 13 kilometer med vei i jomfruelig terreng. Det skal være en del løsmasser, men for det meste godt fjell, mye godt fjell, forteller prosjektleder Odd Helge Innerdal i Vegvesenet til Veier24.

Kostnadene er anslått til mellom 700 og 800 millioner kroner.


– Vi håper på god interesse for dette prosjektet, og at flere dyktige aktører melder seg, sier Innerdal.

Forsvarssjefen: – Det beste vi kan gjøre for norsk sikkerhet er å ikke bli for fokusert på oss selv
Totalentreprise
Entreprenøren som får oppdaget skal både prosjektere og bygge ny E39 mellom Betna og Hestnes, en strekning på omlag 12,8 kilometer. Langs dagens vei er avstanden mellom de to stedene cirka 17,5 kilometer.
Ny E39 omfattes av tre reguleringsplaner. På veistrekningen skal det bygges fem bruer, i tillegg til tre overgangsbruer og tre kulverter. Byggearbeidene omfatter også drenering av vei og sidearealer, planering, tilbakeføring av dyrket mark og tilrettelegging for en ny skytebane.
.jpg)
Forskere: – Uten vindkraft er det ikke mulig å elektrifisere olje- og gassektoren
Konkurranse med forhandling
Sluttdato er satt til 24. september 2024.

Dette er en konkurranse med forhandlinger. Vegvesenet planlegger å plukke ut tre entreprenører til å være med i forhandlingene.
Tilbudskonferanse holdes 10. februar, og frist for å melde seg på til konkurransen er 2. mars.

Ser kraftig vekst i utkantkommuner etter at de fikk laksevei