PROSJEKTER

Ny E6 over Kvænangsfjellet får kostnadsramme på 1,99 mrd

Nye Veier mener de kommer til å bruke 1990 millioner kroner på å bygge veien. Regjeringen har nå godkjent kostnadsrammen for prosjektet.

Nye Veier fikk overført E6 Kvænangsfjellet til sin portefølje fra Statens vegvesen i 2019.
Nye Veier fikk overført E6 Kvænangsfjellet til sin portefølje fra Statens vegvesen i 2019. Foto: Nye Veier
26. nov. 2020 - 07:52

– E6 over Kvænangsfjellet i Nord-Troms er dårlig og stenges ofte om vinteren. Det fører til lange omkjøringer gjennom Finland. Nå kommer det endelig ny vei. Vi har signert veiutbyggingsavtale med Nye Veier, som betyr at målene for prosjektet og kostnadsrammene er bestemt. God infrastruktur er vesentlig for utviklingen av nordområdene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.

22. mars legger samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) et nytt og etter han mening en mer realistisk Nasjonal Transportplan enn den som han overtok etter regjeringen Solberg.
Les også

Neppe nok til at Nygård får en plass i historiebøkene

Ramme: 1990 millioner

Nye Veier har spilt inn at de kommer til å bruke 1990 millioner kroner på å bygge veien. Regjeringen har nå godkjent dette tallet som kostnadsramme for prosjektet.

Det er Nye Veier som bestemmer rekkefølgen for utbyggingen av prosjektene i sin egen portefølje. Likevel må regjeringen godkjenne prosjektenes kostnader før Nye Veier kan starte utbyggingen. Godkjennelsen formaliseres gjennom en veiutbyggingsavtale mellom Samferdselsdepartementet og Nye Veier. Denne er nå signert av begge parter.

– Vi er veldig glade for at avtalen om utbyggingen av E6 Kvænangsfjellet er på plass. Fjellovergangen er en del av livsnerven i nord, og er viktig for både folk og næringsliv. Med mange stengninger vinterstid blir det lange omkjøringer. Nå blir det forhåpentligvis mindre av det, sier samferdselsministeren i pressemeldingen.

Denne skissen viser nordre alternativ, og hvordan den nye Mjøsbrua kan se ut.
Les også

Nye Veier har bestemt seg for hvor den nye Mjøsbrua skal gå

Satser på Nord-Norge

E6 Helgeland, E6 Hålogalandsbroa, E6 vest for Alta, E105 Storskog-Hesseng og E6 Tana bru er noen av prosjektene i Nord-Norge som har åpnet de siste årene.

– Vi skal ha et verdiskapende Nord-Norge i årene som kommer, og god og trygg infrastruktur er avgjørende for utviklingen av regionen. Dette viser vi også i Nordområdemeldingen som legges fram fredag. Jeg regner derfor med at E6 Kvænangsfjellet er ett av mange gode prosjekter som kommer i nord i framtida, sier Hareide i pressemeldingen.

Nye Veier fikk overført E6 Kvænangsfjellet til sin portefølje fra Statens vegvesen i 2019. Selskapet vil nå velge entreprenør for det videre arbeidet med prosjektet.

Norsea er eneste norske parter i konsortiet som skal bygge ut Norges første havvindpark. Konsernsjef John Stangeland deltok fredag på kontraktssigneringen i regjeringens representasjonsbolig.
Les også

Ingen havner ledige til havvind – brukes til olje og gass

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.