E6 FJERDINGEN-GRØNDALSELV

Ny effektiv kontraktsform - klart for ny vei i Namdalen

Statens vegvesen og Letnes Entreprenør testet ny veiutviklingskontrakt for E6 Fjerdingen-Grøndalselv.

E6 Fjerdingen-Grøndalselv oppfyller ikke dagens krav til veibredde på europavei. Den er svingete, har dårlig bæreevne og er flere steder skiltet med lav fartsgrense. Ny E6 er planlagt for 90 km/t.
E6 Fjerdingen-Grøndalselv oppfyller ikke dagens krav til veibredde på europavei. Den er svingete, har dårlig bæreevne og er flere steder skiltet med lav fartsgrense. Ny E6 er planlagt for 90 km/t. Foto: Geir Skjold-Johnsen/Statens vegvesen
31. mars 2022 - 16:33

Grong kommune har vedtatt og godkjent ny reguleringsplan og Vegvesenet har fått nødvending avtale om kjøp av grunn langs traseen med største grunneier, Namdalsbruket.

– Det betyr at vi holder vår tidsplan og kan starte arbeider rett over påske. Dette er svært gledelig, ikke minst fordi vi har planlagt og utviklet dette veiprosjektet på en helt ny og effektiv måte, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i en pressemelding.

Den 11 kilometer lange parsellen inngår som en del av det nesten ti mil lange utbedringsprosjektet E6 Grong til Nordland grense.

Entreprenør i «førersetet»

I mars i fjor ble det klart at entreprenørselskapet Letnes Entreprenør vant anbudskonkurransen og skal bygge E6 Fjerdingen til Grøndalselv. Kontrakten er en totalentreprise hvor både reguleringsplanlegging, prosjektering og utbygging inngår. Det vil blant annet si at entreprenøren tilbyr å bygge vegen i en foreslått trase, forutsatt at reguleringsplanen for vegen blir godkjent i ettertid.

– Å ha entreprenør i førersetet i reguleringsplanarbeidet på denne måten er en ny måte å utvikle og planlegge veibygging på, sier Johnsen i meldingen.

Mer for pengene

Løsningen Letnes Entreprenør har jobbet fram sikrer også bedre kvalitet på veien med blant annet færre avkjørsler. Ny vei skal i hovedsak bygges utenfor dagens E6 slik at trafikken blir minimalt berørt av anleggsdrifta. Trolig gir det også færre overraskelser og færre utfordringer å bygge ny vei, enn å skulle utbedre den gamle.

–  Kontraktsummen på 204 millioner kroner viser også at bygging av ny og bedre vei i alle fall ikke blir dyrere enn å utbedre eksisterende vei, konkluderer Johnsen.

Godkjent plan

Karter viser delparsellene som skal bygges eller utbedres i det 94 kilometer lange utbedringsprosjektet på E6 fra Grong i Trøndelag til Nordland grense. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Karter viser delparsellene som skal bygges eller utbedres i det 94 kilometer lange utbedringsprosjektet på E6 fra Grong i Trøndelag til Nordland grense. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Den uvante prosessen har ikke bare vært krevende for entreprenøren, men også for Grong kommune og andre myndigheter. De har måttet jobbe på en annen måte enn før.

– Her må vi berømme både statsforvalteren, fylkeskommunen, Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og Grong kommune for meget godt samarbeid. De har fulgt opp og bidratt til at kontraktsformen så langt har vært en suksess, sier Johnsen. 

Torsdag 24. mars ble reguleringsplanen for vegen behandlet og godkjent av kommunestyret i Grong.

Ferdig i 2024

Godkjent reguleringsplan gir utbygger (Statens vegvesen) byggetillatelse. Denne uka landet også Statens vegvesen en kjøpekontrakt for grunnen langs det meste av traséen. Dermed kan arbeidet med å bygge veien starte så snart entreprenøren er klar.

– Vi tar sikte på å starte avskoging, bygging av avkjørsler og andre forberedende arbeider rett etter påske. Det sier daglig leder i Letnes Entreprenør, David Letnes, i meldingen.

Dermed ligger alt til rette for at prosjektet skal holde sin fremdriftsplan.

Samhandlingsmøte: Prosjektledelsen i Statens Vegvesen, Letnes Entreprenør, konsulentselskapet Sweco og underentreprenør Austad Maskinstasjon på samhandlingsmøte ved Ørlandet Kysthotell. <i>Foto:  Tone Tysseland Holmefjord/Statens vegvesen</i>
Samhandlingsmøte: Prosjektledelsen i Statens Vegvesen, Letnes Entreprenør, konsulentselskapet Sweco og underentreprenør Austad Maskinstasjon på samhandlingsmøte ved Ørlandet Kysthotell. Foto:  Tone Tysseland Holmefjord/Statens vegvesen

–  Det betyr at vegen etter alle solemerker vil stå ferdig og kunne tas i bruk i 2024, sier byggeleder i Statens vegvesen, Arild Gjerde.

Samhandlingsmøte

Tirsdag og onsdag denne uken hadde prosjektet samhandlingsmøte for å avklare forventinger og bli bedre kjent med hverandre før byggingen starter.

– God samhandling er nøkkelen for å kunne spille hverandre gode og for unngå unødvendige problemer under byggingen, sier byggeleder Gjerde.

Om prosjektet

Ny E6 skal stort sett bygges utenfor og parallelt med dagens E6 og er i hovedsak plassert på østsiden av dagens vei.

Kart som viser ny trasé for E6 Fjerdingen-Grønndalselv. Veien skal i hovedsak ligge øst for dagens E6. Fjerdingelvbrua som sto ferdig i oktober 2021 er markert med blå ring. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Kart som viser ny trasé for E6 Fjerdingen-Grønndalselv. Veien skal i hovedsak ligge øst for dagens E6. Fjerdingelvbrua som sto ferdig i oktober 2021 er markert med blå ring. Illustrasjon:  Statens vegvesen

E6 Fjerdingen-Grøndalselv oppfyller ikke kravene til veibredde på europavei. Den nye veien skal oppgraderes til dagens standard for nasjonale hovedveier. Tofeltsveien vil få en bredde på ni meter. Fartsgrensen er planlagt til 90 km/t. For å oppnå dette legges det blant annet opp til et svært begrenset antall avkjørsler.

Målsettingen med utbyggingen er å bedre framkommeligheten og trafikksikkerheten på den cirka 11 kilometer  lange strekningen medregnet prosjektet Fjerdingelvbrua som ble åpnet i oktober 2021 (Markert med blå ring i kartet).

Her skal den nye veien gå over en gammel gruvegang, fra den tid det var sølv å hente ut fra fjellet i Grane. Åpningen tettes med steinblokker og betongforsterket steinfylling.
Les også

Bygger ny E6 ved Norges nest største sølvgruve

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.