I et halvt år har det vært stengte bruer og veiarbeid på gamle riksvei 3/25 mellom Løten og Elverum.
I dag blir det markering av at nye Fura brua nå er åpnet.

Sparer én million kilowattimer i året med disse


Gamle bruer er skiftet ut med nye

Terningå østre bru i Elverum og Fura bru i Løten var gamle og modne for utskifting. Terningå østre bru er bygget i betong og sto ferdig i mai. Fura bru er bygget i tre på de gamle steinlandkarene. Den nye brua er fjerde generasjon bru på samme sted. I tillegg til ny bru er det bygd ny Furaveg og ny rundkjøring i krysset mellom Chausseen, fylkesvei 1844 Kirkevegen og Furavegen.
– Vi åpner nå den nye Fura bru og rundkjøringen. Det er gledelig å kunne åpne veien. Det vil gjenstå noe arbeid som vi skal gjøre ferdig tidlig i august. Kantsteinen som skal brukes i midten i rundkjøringen er forsinket som følge av koronapandemien. Men vi åpner veien for trafikk nå og gjør ferdig rundkjøringen i august. Arbeidene vil ikke påvirke trafikkavviklingen, sier byggeleder Brede Løvlien i en melding fra Vegvesenet.

– Vi er fornøyde med at det er gjort nødvendige investeringer i ny riksvei 3/25, men etter utbyggingen blir nær 29 kilometer veg omklassifisert fra statlig vei til fylkesvei eid av fylkeskommunen. Innlandet fylkeskommune er allerede den største fylkesveieieren i landet, og det er et stort vedlikeholdsetterslep på veinettet. Vi er derfor tilfredse med de utbedringene og vedlikeholdstiltakene staten gjør på dette veinettet før vi overtar som veieiere, sier Even Aleksander Hagen, fylkesordfører i Innlandet, i meldingen.

Turist-ikonets nye rasteplass skal eldes med verdighet
Bedre tilbud for gående og syklende
– En annen gledelig følge av gjenåpnet gamlevei er at det nå vil være et sammenhengende tilbud for gående og syklende mellom Elverum og Hamar, med tilknytning til Løten sentrum. Riksvei 3/25-prosjektet har bygd ny gang- og sykkelvei langs gamle riksvei 25 mellom Grøholt og Ånestad og langs gamle riksvei 3 mellom Segla bru og Ånestad. Mellom Ånestad og Terningen skanse er kantlinjen på gamleveien trukket inn i veibanen og gir her en cirka meterbred bred skulder for gående og syklende. I tillegg er fartsgrensen satt ned til 60 km/t, sier byggeleder Brede Løvlien.
I slutten av august blir det en større markering på Terningen skanse av åpningen og ferdigstillingen av de to bruene samtidig.

Dovrebanen blir trolig stengt i over en måned til: – Jobber så fort vi kan