BRUER

Nye bruer tar mye av veibudsjettet i Nordland de neste årene

Tre nye bruer med samlet kostnad på nærmere en milliard kroner, tar mye av investeringsbudsjettet for veier i Nordland de kommende år.

Den nye lavbrua til Engeløya i Steigen bli ganske lik den gamle, bare litt bredere
Den nye lavbrua til Engeløya i Steigen bli ganske lik den gamle, bare litt bredere Foto: Nordland fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
17. juli 2023 - 10:00
Seksjonsleder for utbygging i Nordland fylkeskommune, Christian Høydal Forsmo. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Seksjonsleder for utbygging i Nordland fylkeskommune, Christian Høydal Forsmo. Foto:  Jarle Skoglund

Det er bruprosjektene på fylkesvei 835 til Engeløya i Steigen, ny Herøysundet bru på fylkesvei 828 i Herøy kommune og ny Nevernesbrua på fylkesvei 7374 over Ranelva i Mo som skal realiseres i inneværende fireårsperiode.

– Med en samlet kostnad på mellom 900 millioner og en milliard kroner gjør disse bruprosjektene et kraftig innhugg i fylkeskommunens samlede investeringsbudsjett for fireårsperioden på til sammen 3,5 milliarder kroner.

Det sier seksjonsleder for utbygging i Nordland fylkeskommune, Christian Høydal Forsmo, i siste utgave av bladet Våre Veger.

Lokføreren mistet livet i togavsporingen ved Finneidfjord i Nordland torsdag ettermiddag, opplyser politiet. Veien forbi ulykkesstedet er stengt inntil videre.
Les også

Togavsporing på Nordlandsbanen: Lokføreren døde og flere ble skadet

Tre nye bruer på gang

Den nye lavbrua til Engeløya i Steigen bli ganske lik den gamle, bare litt bredere. <i>Foto:  Nordland fylkeskommune</i>
Den nye lavbrua til Engeløya i Steigen bli ganske lik den gamle, bare litt bredere. Foto:  Nordland fylkeskommune

På Engeløya i Steigen pågår arbeidene på den 350 meter lange lavbrua fra Ålstadøya til Engeløya, der Implenia AS til nå har vært beskjeftiget med å få på plass fundamenter og søyler. Betongen på den gamle brua holdt ikke stort lenger, og derfor besluttet fylkeskommunen å bygge en ny bru parallelt med den gamle med totalbredde på 10,1 meter, som bredere enn den nåværende brua.

Også på Herøysundet ble det oppdaget større skader på brua enn først antatt, og fylkeskommunen måtte justere planen om å reparere den gamle brua, til å bygge en helt ny. Kontrakten på 93 millioner kroner gikk til Peab Anlegg, som har rigget seg til på stedet mens deres underleverandør har startet med stålarbeidene til brua. Til å bygge den 138 meter lange brua med to kjørefelt og med seilingshøyde 9 meter, skal det gå med 504 tonn stål.

Stortstilt forskningsprosjekt

Nye Herøysundet bru blir 138 meter og med seilingshøyde 9 meter. <i>Illustrasjon:  Degree of Freedom</i>
Nye Herøysundet bru blir 138 meter og med seilingshøyde 9 meter. Illustrasjon:  Degree of Freedom

Den gamle brua blir gjenstand for et stort forskningsprosjekt, der NTNU, SINTEF Narvik, Norges arktiske universitet (UiT), Statens vegvesen og Nordland fylkeskommune har gått sammen om å bruke brua som testpilot i et forskningsprosjekt der målet er å finne ut hvordan nye brukatastrofer kan forhindres.

Sist, men ikke minst, skal fylket få på plass en ny Nevernes bru over Ranelva i Mo. Der går det i dag en midlertidig bruk, etter at flommen tok den gamle brua fra 1960 21. september i 2020.

Den nye brua blir 85 meter lang, og Consto Anlegg Nord AS har sikret seg totalentreprisen pålydende 49 millioner kroner.

Veimilliarden ble borte

Flommen tok den gamle Nevernes bru i Mo. Nå starter byggingen av den nye, som blir 85 meter lang. <i>Foto:  Nordland fylkeskommune</i>
Flommen tok den gamle Nevernes bru i Mo. Nå starter byggingen av den nye, som blir 85 meter lang. Foto:  Nordland fylkeskommune

Christian Høydal Forsmo forteller at de hadde sett fram til adskillig høyere investeringsrammer, ettersom politikerne i fylket i 2019 vedtok et plan for økte investeringer på fylkesveiene, den såkalte Veimilliarden. Men rammene har skrumpet inn og prisene har gått opp, og milliarden er nå helt borte.

-Det er ikke lett å legge opp til langsiktige strategier. Ikke minst prisveksten innen anleggsbransjen har vært med på å forrykke planene, og har tatt bort handlingsrommet som vi trodde vi hadde. Det gjelder oss i likhet med alle andre byggherrer. Og selv om politikerne har bevilget historisk høye budsjetter, er det vanskelig å se resultatene av dem, sier han.

Vurderer bompengefinansiering

Han forteller at Nordland fylkeskommunene så langt ikke har hatt bompenger på noen av sine prosjekter, men at de nå vurderer det for å sikre nødvendig finansiering på noen av utbyggingsoppdragene som står i kø.

– Det gjelder prosjektene fv 289 Brustneslia i Mo i Rana og fylkesvei 17 Ørnes–Glomfjord, to prosjekter med utbyggingskostnader på mellom 800 og 900 millioner kroner.

– I tillegg har vi 26 tunneler som må oppgraderes. Ingen er så langt ferdige, men Ryggedalstunnelen i Vesterålen blir ferdig i sommer. Den totale kostnaden på dette arbeidet er beregnet til rundt 2,5 milliarder kroner.

Det lange krysningssporet på Røkland stasjon kan først tas i bruk når det nye, digitale signalsystemet ERTMS er klart på Nordlandsbanen. Nå er ERTMS forsinket på ubestemt tid.
Les også

Krysningssporet kostet mange millioner: Har stått ubrukt siden 2010

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.