E6 STORHOVE-ØYER

Nye Veier: Det blir byggestart på E6 Storhove-Øyer i 2021

– Om få måneder er vi i gang med utbyggingen i Gudbrandsdalen, sier Øyvind Moshagen i Nye Veier.

Både Lillehammer og Øyer kommune vedtok i forrige uke reguleringsplanen for utbygging av E6 Storhove-Øyer. Nå ligger alt til rette for byggestart i 2021, ifølge Nye Veier.
Både Lillehammer og Øyer kommune vedtok i forrige uke reguleringsplanen for utbygging av E6 Storhove-Øyer. Nå ligger alt til rette for byggestart i 2021, ifølge Nye Veier. Foto: Rune Kjøs/Nye Veier
28. sep. 2020 - 14:02

– Vi har aldri vært nærmere realisering av ny E6 fra Moelv til Øyer enn det vi er nå. Både Lillehammer og Øyer har gjennom godt samarbeid i planfasen lagt til rette for at det nå blir byggestart på Storhove-Øyer i 2021. I praksis betyr dette at Nye Veier om få måneder er i gang med utbyggingen av Gudbrandsdalen, samtidig som vi er godt i gang med planfasene både på Moelv-Storhove og Øyer-Otta, sier Øyvind Moshagen, utbyggingsdirektør i Nye Veier, i en pressemelding.

Tidligere i dag meldte selskapet at konkurransen om å å bygge ny E6 Storhove-Øyer er avlyst.

Utbyggingen av E6 Moelv-Øyer er delt i tre store kontrakter og byggingen starter først i nord. Delstrekningen som nå er ferdig regulert mellom Storhove i Lillehammer og Hunderfossen i Øyer består av 9,6 kilometer med firefelts motorvei, inkludert ny toløpstunnel på cirka 2,6 kilometer forbi Fåberg.

Bildet av rasområdet ved E6 er fra mandag 10. februar, før entreprenøren begynte å sprenge blokkene.
Les også

Ekspert om E6-raset: – Fjellsikringen kan virke mangelfull

Ny, forberedende entreprise 

Nye Veier skal nå ut i markedet med en forberedende entreprise før totalentreprenør for oppdraget blir valgt.

De forberedende arbeidene består blant annet av å rive hus, hogge skog, tilrettelegge for massedeponi og avdekke de to tunnelpåhuggene.

– Den opprinnelige konkurransen for å anskaffe totalentreprenør for bygging av Storhove-Øyer er avlyst, fordi vi ikke fikk inn tilbud som tilfredsstilte anbudsdokumentene. Konkurransen blir lyst ut på nytt i løpet av kort tid, samtidig som vi nå går ut i markedet for å finne en entreprenør som kan gjennomføre noe forberedende arbeider, sier Moshagen i pressemeldingen.

E39 nord for Lyngdal blir en del av driftskontrakten når veien åpner til sommeren. En stolpe til veilys er under montering på Kvellandsbrua i oktober i fjor. Fv. Marek Pawlowski og Lukas Skotnicki.
Les også

Nye Veier med nytt oppdrag til 400 millioner

Tunnelarbeidene vil starte senere

– Vi har god erfaring med forberedende entrepriser fra tidligere, og erfarer at dette er attraktive oppdrag for små og mellomstore entreprenører. Dette blir en god mulighet for lokale og regionale aktører som har ledig kapasitet utover vinteren og våren. Det blir altså oppstart i anlegget som opprinnelig planlagt, men selve tunnelarbeidene kommer til å starte noen måneder senere. Ved å gjennomføre forberedende arbeider ligger alt til rette for effektiv anleggsdrift når totalentreprenøren starter på sitt arbeid høsten 2021, sier Moshagen i meldingen.

Utbyggingen av 43 kilometer med firefelts motorvei mellom Moelv og Øyer er planlagt ferdigstilt i 2025.

Modell av hvordan den nye Bussveien vil se ut ved Hinnasvingane.
Les også

Milliardprosjektet blir ferdig et år før planen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.